31. januar 2011

Cape Coast

I loepet av den foerste uka i Achiase holdt vi kontaken med de vi hadde moett foerste uka i Accra og det virket som at alle hadde lyst til aa finne paa noe sammen den foerste helgen. Dermed ble det til at vi alle planla aa moetes i Cape Coast i helgen. Cape Coast er en relativt liten by som ligger langs kysten et stykke vest for Accra. Turen fra Kumasi til Accra tar omtrent fire timer med buss. Brett og jeg tok oss fri fra jobbene paa fredagen slik at vi kunne komme oss tidlig avgaarde. Vi bestemte oss for aa gaa for det billige alternativet og moette opp paa MMT-bussholdeplassen litt foer aatte fredag morgen. Dette er uten sammenlikning den mest kaotiske og uorganiserte bussholdeplassen jeg noen gang har vaert borti! Det var satt opp noen skilter med navn paa forskjellige byer i Ghana, men noen form for koer var det daarlig med. Vi stilte oss opp og ventet sammen med sikkert 200 andre mennesker som skulle til samme sted. Det var en stund jeg var veldig skeptisk til om vi i det hele tatt skulle komme oss til Cape Coast for det var liten framgang der vi sto og ventet. Etter to timer kom det endelig en buss og med tid og stunder ble det fyllt opp og dro avgaarde. Vi hadde nesten bestemt oss for aa heller prove aa finne stasjonen der de finere og dyrere bussene gikk ifra, men etter aa allerede ha ventet i to timer hadde vi litt lyst til aa se hvordan dette kom til aa ende. Ettersom vi rykket fram i "koeen" ble det litt mer system paa ting. Vi fikk etterhvert en pappbit hver der det sto "CC" og denne fikk vi byttet inn i en billett da vi naermet oss bussen. Etter droyet tre timers venting paa bussholdeplassen var vi ganske fornoyde da vi endelig satt paa bussen. Bussen var ikke saerlig god standard, men med vinduene aapne ble det litt luftig og vi kom oss vel fram til Cape Coast. Framme i Cape Coast tok vi beina fatt og gikk til hotellet der alle i gruppa var booket inn for natten. Hotellet var kjempefint og laa rett paa stranda. Vaeret var upaaklagelig saa det ble mange timer paa stranda i loepet av helga. For min del ble det derimot ikke saa mye bading siden boelgene og stroemmene var litt for sterke etter min smak. Utover aa tilbringe tid paa stranda tittet vi en del rundt i butikker i byen. Det var ogsaa veldig hyggelig aa moete de andre igjen og hoere hvordan deres foerste uke paa prosjektene hadde vaert. Det virker som at de fleste opplever at ting er ganske uorganisert og at de ikke faar bidratt saa mye som de hadde haapet, men utover det har alle det bra virker det som.

Etter en kort strandtur soendag morgen satte vi kursen tilbake til Kumasi. Denne gangen slapp vi den lange ventetiden og turen gikk helt problemfritt. Det var veldig rart aa komme fram til Kumasi og oppleve byen paa en soendag ettermiddag naar alt var stengt og gatene var tomme for mennesker, det var som en helt annen by! Da vi kom tilbake til verstfamilien vaar i Achiase moette vi Hege, en norsk jente som skal bo sammen med oss framover og jobbe sammen med Brett paa HIV-prosjektet. Jeg holder fortsatt ut i barnehagen, men det er sjeldent jeg er der fulle dager. Jeg har forhoert meg om mulighetene for aa faa lov til aa vaere paa skolen i landsbyen i stedet, saa jeg haaper det gaar i orden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar