15. januar 2011

Klar for et nytt eventyr, Ghana!

Nå har reisebloggen ligget i dvale en god stund mens jeg har brukt tiden til å jobbe og studere her hjemme i Norge. Det var en stor overgang å komme hjem til daglige rutiner og fast bosted etter å ha vært på reisefot i fem måneder og det tok ikke så lang tid før jeg var i gang med å legge nye reiseplaner. Siden jeg begynte å studere i Trondheim har jeg hatt planer om å dra på utveksling til Tyskland det fjerde studieåret, og i løpet av høsten fikk jeg sendt i søknad slik at dette skulle gå i orden. Semestrene i Tyskland er derimot forskjellige fra i Norge, slik at det er først i mars jeg trenger å sette kursen mot sentral-Europa. Med to måneder fri midt på vinteren begynte jeg å titte på muligheter for å gjøre noe helt nytt. To måneder er jo ikke all verdens tid og jeg innså at det greier seg med et nytt språk i løpet av et år, derfor utelot jeg alle mulighetene i Latin-Amerika, selv om jeg har veldig lyst til å lære meg litt spansk og reise rundt der en gang. Da Marit og jeg var på reise i fjor ble vi veldig begeistret for Afrika og etter å ha sett litt rundt på internett fant jeg ut at det var gode muligheter for å dra dit og jobbe frivillig der noen uker. Valget fallt til slutt på x-plore som hadde et opplegg i Ghana jeg syntes hørtes spennende ut. Jeg var litt usikker på om dette var noe for meg, men etter litt betenkningstid kastet jeg meg uti det og sendte inn en påmelding. Det ble noen småtravle dager med vaksiner, visumsøknader og utfylling av diverse papirer før det bare var å vente på informasjon om jobb og bosted. I desember fikk jeg vite at jeg skal jobbe i en barnehage med barn i alderen et halvt til fem år, og jeg skal bo hos en familie med seks barn i alderen 8 til 25 år. Den første uken skal jeg tilbringe i hovedstaden i Ghana, Accra, der jeg skal  delta på et orienteringsopplegg sammen med andre som også skal jobbe frivillig.

Sekken er ennå ikke helt ferdigpakket, og det er fortsatt en del småting som skal ordnes, men om ikke mange timer sitter jeg på flyet sørover. Jeg har lest en del om landet, men tror likevel ikke jeg er helt forberedt på hva som venter meg. Jeg regner med at jeg blir tatt godt hånd om av organisasjonen i Ghana og jeg håper jeg møter noen jeg blir kjent med og som jeg kanskje kan reise litt rundt med i helgene. Etter å ha reist rundt jorda i fem måneder har jeg blitt ganske godt reisevant, men det er stor forskjell på å reise alene framfor med en god venninne. Jeg er usikker på hvordan internett-tilgangen er på stedene jeg kommer til å oppholde meg, men forhåpentligvis får jeg muligheten til å fortelle litt om hvordan jeg har det og kanskje også legge ut litt bilder etterhvert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar