20. januar 2011

Accra

Da har jeg rukket aa vaere i Accra et par dager til slik at jeg sitter igjen med litt flere inntrykk enn de man faar paa kjoereturen fra hostellet til SYTO-kontoret. Paa tirsdag tilbrakte vi nesten hele dagen paa stranda rett i utkanten av byen. Det var mange som testet ut vannet, men jeg var ikke en av dem. Det er mange steder langs stranda det er fraraadet aa bade, og det var kun et knapt 50 meter bredt omraade mellom to hvite flagg det var trygt aa teste svoemmeferdighetene. Boelgene var heller ikke til aa spoeke med og jeg fikk meg en plutselig dusj da jeg gikk i vannkanten. Dagen gikk stort sett med til aa slappe av under parasollene og spise nydelig, fersk frukt. Det er toerketid i Ghana mellom oktober og mars, slik at det er midt i toerkeperioden naa. Etter hva vi hoerer kommer det bare til aa bli varmere for hver dag framover og det er tvilsomt at jeg kommer til aa oppleve noe regn saa lenge jeg er her. Jo lenger nord man kommer jo varmere blir det ogsaa, saa jeg forbreder meg paa varmere vaer fra og med fredag. Hittil synes jeg ikke varmen har vaert veldig ubehagelig, det er ikke spesielt fuktig luft her, og det hjelper veldig. Dessuten er det alltid et lite "skylag" paa himmelen. Foerst trodde jeg det var forurensning, selv om jeg syntes det virket litt rart siden byen hverken er veldig stor by eller har mye industri. Jeg fant etterhvert ut at "skylaget" er paa grunn av sandstormer fra Sahara som er veldig vanlig paa denne aarstiden. Det er egentlig greit siden det gjoer at sola ikke blir like sterk, selv om landskapsfotografiene selvsagt ikke blir like flotte!



Bilder fra stranda i Accra

I gaar benyttet vi mesteparten av dagen til aa sightse rundt i Accra. Det vil si at vi satt paa en buss med en guide og bussen stoppet paa diverse steder vi kunne titte rundt. Vi besoekte en del markeder der de selger alt fra smykker og sko til dopapir og skjoeteledninger. Prisene var heller ikke til aa klage paa saa lenge man husker aa prute. Som de fleste andre byer har Accra finere og daarligere stroek. I de fine stroekene er bygningene i god stand, det er dyre, fine butikker og veldig mange selskaper har kontorene sine her. Vi kjoerte ogsaa gjennom gamle Accra som er det fattige stroeket i byen. Husene der var i veldig daarlig stand, det var soeppel overalt, men menneskene som bodde der virket likevel glade ut i fra det vi kunne se. Vi fikk ogsaa se hvordan de jobbet med aa lage gryter, sko, broed osv. Mange av de som bodde der hadde benyttet muligheten til aa tjene noen ekstra slanter ved aa la store selskaper male logoene sine paa de slitne murbygningene. Det var reklamer overalt! Det ble en ganske lang dag rundt om i byen og mange av oss var slitne og dehydrerte da vi endelig var tilbake paa hostellet utpaa ettermiddagen. Mange var nok ogsaa paavirket av alle inntrykkene de hadde faatt i loepet av dagen, saerlig de som saa dette for foerste gang.

Paa kvelden var det en del av oss som dro paa strandparty der det var hoy reggae-musikk fra en storskjerm paa en scene. Folk danset rundt i sanden og mellom bordene, og lenger utpaa kvelden var det ogsaa folk som sang paa scenen. Gruppa fra SYTO ble ikke saa veldig lenge siden de lange dagene her krever mye soevn. I dag er det torsdag og siste dagen vi tilbringer i Accra. Vi trodde vi skulle delta paa "cooking lessons" fra og med klokka 8 i dag tidlig,  men det viste seg aa ikke vaere foer klokka 10, tidspunkter er ikke saa noeyaktige her nede! I morgen drar alle hvert til sitt, det vil si de fleste drar enten til et sted i naerheten av Kumasi eller til et sted i naerheten av Accra. Det er ogsaa noen som skal helt i nord, jeg kan ikke si jeg misunner dem den lange reisen! For min del skal jeg til et lite sted i naerheten av Kumasi. Paa tirsdag fikk jeg beskjed om at jeg ikke lenger skulle bo hos vertsfamilien jeg hadde faatt tildelt, og jeg har naa faatt tildelt en ny vertsfamilie rett ved stedet jeg skal jobbe. Huset har elektrisitet og innlagt vann og jeg tror kanskje det bor en annen frivillig der allerede. Det blir i hvert fall veldig spennende aa komme i gang med prosjektet. Introukene i Accra har vaert bra for aa bli kjent med folk, men det er jo det som skal skje de neste fire ukene jeg egentlig er her for!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar