17. januar 2011

Foerste doegn i Ghana!

Da har jeg vaert i Ghana i litt over et doegn og har allerede rukket aa bli vant til det varme vaeret og de ukjente lydene. Reisen fra Norge gikk helt problemfritt til tross for isete veier hjemmefra til Gardermoen. Flyselskapet som skulle testes ut denne gangen var Brussels Airlines og jeg maa si jeg ble litt skeptisk da jeg saa det lille "propellflyet" som skulle frakte meg til Brussel. Heldigvis var interioeret i flyet mye bedre og jeg ble til og med servert frokost paa den korte reisen. Etter et par timers ventetid i Brussel gikk jeg ombord i flyet som floey direkte til Accra, hovedstaden til Ghana. Vel framme paa flyplassen i Ghana var det urpoblematisk aa komme seg gjennom immigrasjon og toll. Jeg gikk forbi mange som var saa uheldige aa maatte aapne bagasjen sin, men jeg var heldig og slapp unna. Ute i ankomsthallen skulle det etter planen staa en fra organisasjonen i Ghana (SYTO) og vente paa meg, men det gjorde det ikke. Etter aa ha tittet litt rundt og faatt paa meg brillene og tittet rundt igjen kunne jeg fastslaa at det ikke var noen der for aa hente meg og jeg satte meg ned for aa vente. En vakt paa flyplassen kom bort til meg og lurte paa hvem jeg ventet paa og da jeg nevnte SYTO sa han at de kom til aa komme snart. Etter en stund kom det en tysk jente bort til meg, hun var med en annen organisasjon og ventet paa en jente som skulle komme med et fly. Hun var saa snill aa laane meg telefonen sin slik at jeg fikk ringt SYTO og fortalt at jeg ventet. Etter mye om og men og diverse telefonsamtaler mellom vakta, SYTO og den tyske jenta var det endelig klart at noen skulle komme, og ikke lenge etter satt jeg trygt i minibussen til SYTO som kjoerte meg til hostellet. Paa hostellet ble jeg innlosjert paa et rom med fem andre jenter, men ingen av dem var tilstede da jeg kom. Jeg kikket meg litt rundt paa omraadet og satte meg ned sammen med en liten gjeng med folk som hadde vaert i Ghana en stund. Ikke lenge etter kom jentene fra rommet mitt, de er fra Norge, Tyskland, Irland, Sverige og Nederland. Vi pratet litt foer vi tok en tidlig kveld alle sammen, slitne etter en lang reisedag.

Tidlig neste morgen sto vi opp for aa spise frokost, men da vi kom ned til spisesalen var det ennaa ingen frokost paa bordet. Foerst tre kvarter etter oppgitt tid var frokosten klar, dette er vel det de kaller "African time"! Ikke lenge etter sto bussen som skulle ta oss til SYTO-kontoret utenfor og ventet paa oss. Paa SYTO-kontoret fikk vi diverse informasjon om Ghana. Vi hoerte paa foredrag om kulturforskjeller, skikker, historie, politikk osv. Vi er totalt 18 frivillige paa introduksjonskurs denne uka og alle virker veldig hyggelige. Etter en liten lunsjpause, der vi blant annet var innom et utrolig dyrt supermarked, brukte vi en times tid paa ettermiddagen til aa laere litt twi som er det lokale spraaket mange steder i Ghana. Paa kvelden var det felles middag paa hostellet. Jeg hadde sett for meg at vi ville faa servert en ghanesisk rett, men det var kanskje like greit med spaghetti og tomatsaus naa til aa begynne med, saa kan jeg spare de lokale opplevelsene til senere. Saa langt har oppholdet her vaert veldig bra, men det har vaert mange inntrykk det foerste doegnet. De neste dagene blir det mer informasjon og vi skal ogsaa faa med oss en strandtur, byvandring og en lokal danseforestilling. Jeg er veldig spent paa hvordan ting blir naar jeg drar nordover til Kumasi paa fredag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar