18. mai 2010

USA: Death Valley, Yosemite & San Francisco

Fra Las Vegas gikk turen videre til Death Valley. Marit og jeg kunne ikke dy oss og maatte en siste tur innom det fantastiske kjoepesenteret vi hadde funnet dagen foer foer vi forlot byen. Dette resulterte selvsagt i at det allerede var blitt utpaa ettermiddagen foer vi kom oss avgaarde fra Las Vegas. Kort tid etter at vi hadde kjoert ut paa motorveien maatte vi ta en helt noedvendig is-stopp, da temperaturen utendoers og i bilen var i hoyeste laget. Vi fikk kjoelt oss litt ned med is og brus og etter aa ha fylt vannflaskene vaare var vi klare for oerkenbesoek. Vi hadde en veldig fin tur gjennom Death Valley; det var varmt, toert og veien gikk stadig opp og ned. I det ene oyeblikket var vi 3000 fot over havnivaa og i det neste 200 fot under havnivaa. Det laveste punktet i omraadet er 85 meter under havnivaa. Paa turen gjennom nasjonalparken saa vi sanddyner, saltsletter og midt inni parken var det ogsaa en liten "oase" dvs en liten by. Det var fryktelig varmt og det virket som at Elmert sleit litt med bakkene i varmen, paa et tidspunkt viste termometeret i bilen 100 grader Fahrenheit, dvs 37, 8 grader Celsius! Men det er jo ikke paa langt naer saa ille som rekorden i Death Valley paa 56,7 grader Celsius! Vi var litt overrasket over at den nye leiebilen vaar ikke hadde air condition og det ble en veldig varm kjoeretur gjennom nasjonalparken. Omtrent samtidig med at vi skulle levere bilen i San Francisco noen dager senere oppdaget vi selvsagt at vi likevel hadde air condition, men vi velger aa tro at vi fikk en enda bedre opplevelse av Death Valley og varmen her naar vi ikke brukte air condition!

Diverse bilder fra tørre og varme Death Valley

Varmt..

Sanddyner

Et lite fotostopp langs veien

Sand sand sand

Lange veier opp og ned

Neste stopp paa roadtrip'en vaar var Yosemite nasjonalpark. Denne ligger ikke saa veldig langt unna Death Valley, men Marit og jeg hadde glemt aa sjekke om veien fra den kanten var aapen. Etter aa ha lest litt i guideboka vaar og proevd aa ringe veiinformasjonen fant vi ut at det var tryggest aa kjoere rundt. Veien oestfra inn til Yosemite nasjonalpark aapnes tidligst i midten av april, og ofte ikke foer juni eller juli. Aa ta sjansen paa at denne veien var aapen i begynnelsen av mai, syntes vi derfor var litt for risikabelt. Vi valgte derfor aa ta veien rundt, en ganske lang tur, men heldigvis paa gode veier. Det var derimot ikke saa veldig mange bensinstasjoner langs denne veien, og bilen fortalte oss at det var stadig faerre miles igjen foer tanken var tom. Rett etter aa ha tatt av paa en ny motorvei fikk vi beskjed om lavt bensinnivaa, og Marit og jeg var passe stressa det neste kvarteret mens vi speidet som gale etter et bensinstasjonskilt. Heldigvis dukket det opp en bensinstasjon i tide. I etterkant innsaa vi at vi nok var et stykke fra aa gaa tomme for bensin, med det var ikke saa lett aa overbevise seg selv om at dette kom til aa gaa bra paa en ukjent vei midt paa natta uten aa ha peiling paa hvor langt det var til neste bensinstasjon.

Neste dag dro vi fra Fresno, hvor vi hadde tilbrakt natten, mot Yosemite. Dette er vel en av de faa gangene vi skulle oenske vi hadde hatt gps paa turen, for vi brukte jammen meg lang tid foer vi fant riktig exit som tok oss ut av Fresno og paa veien til Yosemite.Vi kom oss i hvert fall fram til Yosemite nasjonalpark etterhvert. En del av veiene i parken var, som allerede nevnt, stengt paa grunn av snoe, men stort sett var snoen smeltet og det var ikke noe problem aa kjoere. Vi gikk en omtrent tre timer lang tur gjennom skog som nesten minnet om norsk skog og vi kom etterhvert fram til en flott foss der vi ogsaa fikk en god utsikt over parken. Vi kjoerte deretter videre gjennom parken og stoppet paa diverse utkikkspunkter. Paa denne tiden av aaret er fossene i parken paa sitt beste paa grunn av all snoesmeltingen og baade Marit og jeg ble imponert over de mange flotte fossene vi fikk se. Vi fikk ogsaa med oss de kjente fjellene Half Dome og El Capitan.

Fossen som var målet for turen vi gikk i Yosemite

Utsikt over Yosemite

Mye bjørn i Yosemite Nasjonalpark

Half Dome

Spektakulære fosser

Vannsprut fra fossene gjorde omgivelsene relativt fuktige

Enda en foss

Fra Yosemite gikk turen videre til San Francisco, eller naermere bestemt San Jose, en time soer for San Francisco, der Marit har slektninger. Vi kom fram hit ganske seint paa kvelden og neste morgen skulle vi egentlig levere bilen. Vi fant derimot ut at vi hadde lyst til aa beholde bilen en dag til slik at vi kunne kjoere over Golden Gate Bridge og faa med oss litt rundt San Francisco ogsaa. Etter aa ha kjoert over den kjente brua hadde vi et kort besoek i Berkeley foer vi bestemte oss for aa dra litt soer for byen der det skulle vaere noen store redwood-traer. Vi endte opp med aa dra fra Berkeley midt i rushen og det var blitt ganske seint foer vi endelig naermest oss skogen med de store traerne. I tillegg klarte vi aa kjoere forbi avkjoeringen, noe som gjorde at vi fikk en urfrivillig tur gjennom Santa Cruz nede ved kysten. Det ble med en kort sightseeingtur i bilen i denne byen siden vi maatte rekke en tur blant redwoodtraerne foer det ble moerkt. Siden vi ikke hadde sett saa mange store traer fra veien var vi litt skeptiske til aa betale avgiften for aa gaa inn i skogen, men heldigvis endte vi opp med aa ta en tur. Her var det virkelig gigantiske traer!

Og vi kjører over Golden Gate Bridge!

Utsikt over Golden Gate Bridge..

..og San Francisco!

Stort tre!

Gigantisk tre!!

Vi ble mektig imponert over de store trærne!

De var brede og de var høye

Man måtte legge seg ned for å kunne se toppen av trærne

Forgreninger!

Neste dag leverte vi Elmert fra oss paa flyplassen foer vi dro videre inn til San Francisco der vi fant oss et hostell for helga. Vi tittet litt rundt i byen foerste dagen her, men mesteparten av fredagen gikk med til aa besoeke Alcatraz, oya med det nedlagte fengselet rett utenfor byen. Dette var et ganske bra museum, vi fikk en audiguidetur gjennom det gamle fengselet og et innblikk i hvordan det var aa vaere fange her. Loerdag hadde vi avtalt aa moete Margrethe fra klassen vaar i Trondheim. Margrethe har studert ved universitetet i Berkeley det siste aaret og visste hva det var verdt aa faa med seg i San Francisco. Vi gikk en tur gjennom Chinatown, North Beach og opp til Telegraph Hill med Coit Tower og ned igjen til Fisherman's Warf. Derfra gikk turen til Haight Ashbury der vi spiste lunsj foer vi gikk nedover Haight Street mot Golden Gate Park. Vi tittet litt rundt i denne parken og tok ogsaa en rask titt paa Japanese Tea Garden foer vi dro tilbake til Market Street der vi avsluttet dagen med litt shopping. Margrethe maatte tilbake til Berkeley, mens jeg og Marit bestemte oss for aa teste ut The Cheesecake Factory ved Union Square. The Cheesecake Factory har i tillegg til vanlig restaurantmat et godt utvalgt av forskjellige kaker. Kakene saa ganske fristende ut der de sto utstilt, og om man ikke allerede er klar over hvor usunne disse kakene er har The Cheesecake Factory gjort deg en tjeneste ved aa skrive antall kcal i et kakestykke under navnet paa kaka. Og kaloriinnholdet i de fleste av kakestykkene kunne maale seg med det man boer faa i seg i loepet av en dag... Vi hadde blitt advart om at vi neppe kom til aa klare aa fullfoere et kakestykke hver, men de saa jo ikke saa store ut, saa vi tenkte vi skulle proeve. Men ganske riktig, etter aa ha fullfoert halvparten hadde vi ikke sjans til aa faa i oss mer og restene ble spart til dessert til dagen etter.

Fisherman's Warf i San Francisco

Alcatraz

Audioguide tur gjennom det nedlagte fengselet på Alcatraz

Fin utsikt over byen fra øya

Mye bakker i San Francisco

Alcatraz fra Telegraph Hill

Enda en tur innom Fisherman's Warf

Marit og Margrete prøver å finne ut av neste stopp

Haight Street..

Soendag tittet vi litt i butikker rundt Union Square og Market Street foer vi tok toget tilbake til San Jose hvor vi ble moett av slektningene til Marit som tok oss med til The Tech Museum of Innovation. Her var det mange artige utstillinger, og jeg var spesielt fornoyd med aa faa med meg genetikkavdelingen! Nesten saa jeg lengtet tilbake til skolebenken naar jeg proevde meg paa de forskjellige oppgavene man kunne gjoere her. Vi fikk ogsaa med oss filmen, The Hubble, som handler om teleskopet som ble sendt ut i verdensrommet og har gitt oss mange flotte bilder derfra. De neste dagene tok vi det med ro i San Jose og vi brukte en god del tid paa aa shoppe og vi fikk ogsaa med oss Stanford University med en imponerende campus!

Vi elsker San Francisco! En kjempeflott by med masse å gjøre og gode shoppingmuligheter!

Det var veldig behagelig aa reise rundt i USA med egen leiebil. Endelig hadde vi friheten til aa dra hvor vi ville naar vi ville uten aa maatte ta hensyn til busstider. I loepet av tiden vi hadde bil testet vi ut diverse drive thru restauranter og det har blitt mye usunn mat de siste ukene. Vi har lagt igjen en god del tid og penger paa diverse kjoepesentere og andre butikker, og jeg tror ikke sekken min kan bli saa veldig mye fullere enn den er naa.