14. mai 2010

Roadtrip i USA; Los Angeles til Las Vegas

I loepet av de ti avslappende dagene vaare paa Rarotonga gjorde vi overhode ingen planlegging naar det gjaldt vaare kommende uker i USA. Da vi kom paa flyplassen i LA hadde vi derfor ingen anelse om hva vi skulle ta oss til. Vi tok farvel med de fra Vara's som hadde vaert paa samme fly som oss og neste punkt paa programmet var aa hente leiebilen vi hadde bestilt paa forhaand. Hos Hertz proevde de aa faa oss til aa oppgradere til en stoerre og dyrere bil, men vi var ganske flinke til aa holde paa vaart, selv om vi endte opp med aa kjoepe en unoedvendig forsikring... Ved foerste oyekast syntes vi bilen vi hadde faatt var litt merkelig, men dette skulle bli en veldig god venn i loepet av de neste ukene.
Første møte med Elmert på parkeringsplassen hos Hertz

På vei til Santa Monica!

Marit som sjåfør på motorveien i LA med maaangee filer

Etter aa ha undersoekt bilen litt paa parkeringsplassen satte vi avgaarde med Marit som sjaafoer og meg som kartleser. Til tross for aa ha faatt sterke anbefalinger om aa bestille gps, syntes vi dette var unoedvendige penger aa betale og vi satset paa aa klare oss med kart. Kartene vi hadde var et lite LA kart vi hadde plukket opp hos Hertz, og et lite bedre og stoerre, men gammelt kart som vi hadde faatt av Karen i New Zealand. Vi klarte aa navigere oss fram til et sted der vi fant noe aa spise og derfra kom vi oss ut paa motorveien. Vi hadde ikke peiling paa hvor vi skulle tilbringe den foerste natta (i innsjekkingen paa Rarotonga hadde vi faatt et tilfeldig hotellnavn aa skrive paa immigrasjonspapirene siden alle maa ha bosted foer de gaar gjennom immigrasjon i USA). Jeg syntes aa huske noe om at det var et YHA hostell i naerheten av Santa Monica, saa vi endte derfor opp medd aa kjoere ditover. Vi rotet oss litt bort, men det gjorde ikke annet enn at vi fikk oss en liten tur langs kysten mellom Santa Monica og Malibu, en veldig fin tur egentlig. Vi skjoente etterhvert at vi var paa gale veier og fikk snudd og kom oss tilbake til Santa Monica. Den neste timen brukte vi paa aa lete etter en turistinformasjon vi stadig saa skilt til, men som vi aldri fant. I stedet fant vi et HI hostell (nesten tilsvarende som YHA som vi hadde benyttet oss av i Australia og New Zealand) der vi slo oss ned for natta. Neste morgen utforsket vi stranda og brygga, og noen av gatene i Santa Monica foer vi hentet bilen i garasjen der vi hadde parkert den. Foer vi forlot Santa Monica kjoepte vi ogsaa en Lonely Planet guidebok for California. Vi har blitt saa vant til aa ha en guidebok til hjelp, saa vi tenkte at det sikkert var en fordel aa ha en her ogsaa, noe vi hadde veldig rett i.

Kystveien mellom Malibu og Santa Monica

Disig morgen i Santa Monica

Stranda i Santa Monica

Gågata i Santa Monica

Guideboka kom til nytte allerede da vi dro ut av Santa Monica. Boka hadde flere detaljerte kart over Los Angeles, og vi fant fram til Hollywood etter en liten stund. Etter aa ha stoppet paa et lite marked satte vi kursen for der alle stjernene bor. I den nyinnkjoepte guideboka vaar fant vi en veibeskrivelse med veinavn og husnr. til hjemmene til forskjellige filmstjerner. Vi foelte oss litt dumme der vi proevde aa ta bilder av noen kjedelige doerporter og hus gjemt bak hoye hekker, men det var likevel veldig artig aa kjoere rundt i stroeket der saa mange kjendiser bor. Etter aa ha kjoert rundt i stjernenabolaget et par timer hadde vi gaatt lei og satte kursen mot "the Hollywood Walk of Fame". Et sted paa veien her ble Marit knipset bilde av idet hun kjoerte paa roedt gjennom et lyskryss. Kameraet var tydeligvis ikke enig i at lyset egentlig var gult idet vi kjoerte gjennom, men vi velger aa satse paa at boten aldri finner fram til oss. Paa "the Hollywood Walk of Fame" fikk vi med oss de kjente stjernene langs gata og etter aa ha gaatt litt langs gata fikk vi oye paa det kjente Hollywood-skiltet oppe i aasen. Det var veldig Hollywood-stemning idet vi gikk opp og ned langs Hollywood Boulevard med filmpremiere paa Iron Man (nr 2, 3, 4 eller noe saant) og masse folk. Det begynte etterhvert aa bli litt kaldt og vi ville dessuten komme oss fram til Fullerton i naerheten av Disneyland foer det ble for moerkt. Planen var aa bo paa et HI hostell i Fullerton, men da vi nesten var framme der oppdaget jeg at dette hostellet kun var sommeraapent og vi maatte finne et annet sted aa bo. Heldigvis var det mange moteller langs veien og det gikk ikke lenge foer vi fant et sted. Selv om vi var troette og slitne og hadde mest lyst til aa legge oss maatte vi finne ut av hva vi skulle gjoere neste kveld. Vi saa for oss en del alternativer og proevde aa bruke guideboka til aa bestemme oss for hvilke steder vi ville besoeke, men da vi la oss hadde vi ennaa ikke klart for oss hvor vi skulle etter LA.

Paris Hilton's hus

Dr. Phil's hus i bakgrunnen

The Hollywood Walk of Fame!

Marit, Jorunn og Mickey Mouse!

Det berømte Hollywood skiltet

Er man i Hollywood så er man i Hollywood..

Neste dag tilbrakte vi i Disneyland! Her fikk vi hilst paa baade Mikke Mus og Langbein, vi kjoerte karusseller og brukte en god del tid paa aa staa i koe og til aa gaa rundt paa det store omraadet som var del i forskjellige verdener. Alt var veldig forseggjort, og jeg maa si jeg ble veldig imponert over noen av attraksjonene de hadde. Pirates of Carribean var en 20 minutter lang tur gjennom flotte levende utstillinger og med et par stup nedover med baaten underveis. Toemmerrenna i Disneyland var noe ganske annet enn den de har paa Tusenfryd, ikke bare var stupene brattere og flere, men man fikk en lang tur gjennom diverse utstillinger mellom de forkskjellige stupene. Marit og jeg hadde en veldig artig dag i Disneyland og var slitne, men fornoyde da vi dro fra parken om kvelden. Vi hadde ennaa ikke bestemt oss for hvor vi skulle, men da jeg sjekket mobilen hadde jeg faatt en melding av mamma som hadde undersoekt litt og kunne fortelle at San Diego var en flott by. Uten saa veldig mange andre gode alternativer bestemte vi oss for aa sette kursen dit samme kveld. Det var litt dumt at det var blitt moerkt for turen langs kysten kunne nok vaert en fin tur, men turen paa motorveien gikk raskt og greit og det var ikke blitt saa altfor seint da vi kom fram til San Diego der vi enkelt fant fram til et hostell aa bo paa.

California Adventure Park (som vi ikke dro til..)

Disneyland fikk vi derimot besøkt

Denne gangen en levende Mikke Mus og meg!

Etter aa ha spist den gratis pannekakefrokosten paa hostellet neste morgen kjoerte vi avgaarde til Balboa Park. I denne parken er det fullt av museer og mange flotte bygninger. Vi tittet litt rundt, men hovedformaalet med dagen var aa besoeke den kjente San Diego Zoo. Dette var en veldig flott dyrehage, og til tross for at det ikke er saa lenge siden vi var i Afrika og saa en del av disse dyrene paa naert hold i det ville, var det goy aa gaa rundt og titte. Det var spesielt goy aa faa med seg mating av tigerene, loevene, og fugleshow og sjoeloeveshow. Vi brukte mye tid paa aa gaa rundt paa det store og tildels bratte omraadet, men hadde faatt med oss det meste da vi forlot parken utpaa ettermiddagen. Etter en ny tur gjennom Balboa Park fant vi tilbake til Elmert (navnet vi ga til den fine hvite bilen vaar) som tok oss tilbake til byen. Paa kvelden lagde vi middag paa hostellet foer vi testet ut utelivet rett utenfor doera, hostellet kunne ikke ha ligget mer sentralt enn det gjorde midt i Gaslamp Quarter i byen.

San Diego!

Broa over mot Balboa Park

Vi fikk med oss mating av tigrene

Flamingoer, denne gangen i fangenskap i motsetning til hvordan vi så dem i Afrika.

Marit og en veldig hårete kamel

Fontene i Balboa Park

Vi fant et lite stykke Norge

Gaslamp Quarter = utsikt fra hostellet

Marit klar for bytur i San Diego

Foer utsjekking neste morgen rakk vi aa gaa en tur rundt i San Diego og ned til havna der det blaaste som bare det. Vi dro tilbake paa hostellet for aa hente bagasjen foer vi kjoerte nordover for aa faa med oss litt strender. Vaeret var ikke varmt nok til noe strandbesoek, men vi tenkte det var verdt aa ta en titt i hvert fall. Vi tok et raskt stopp paa Pacific Beach og Ocean Beach og deretter et litt lengre stopp i La Jolla, et veldig koselig tettsted med kyst paa tre kanter. Ogsaa her blaaste det som bare det og paa den ene stranda laa det tett i tett med sel som laa og koste seg. Vi gikk litt i gatene og tittet foer vi maatte dra videre mot Phoenix. San Diego med omegn var et fint sted, og jeg er glad for at vi valgte aa dra innom her paa turen vaar!

Havna i San Diego

En merkelig skulptur

Mission Bay!

La Jolla

Stranda var invadert av sel

De foerste dagene i USA var det Marit som sto for kjoeringa, men vi hadde betalt for at begge kunne kjoere bilen. Jo lengre jeg droyde med aa proeve aa kjoere selv, jo mer skeptisk ble jeg. Men paa veien fra San Diego til Phoenix fikk jeg endelig proevd meg jeg ogsaa. Og med automatgir og cruisekontroll paa de velutbygde veiene i USA er det ingen sak aa vaere sjaafoer, selv om det kan bli litt forvirrende med veldig mange filer inne i byene noen ganger. Vi hadde ikke saa veldig store forhaapninger naar det gjaldt turen fra San Diego til Phoenix, men dette viste seg aa vaere en ganske fin kjoeretur gjennom et slags fjell-landskap fullt av stein. Vi sov en natt i utkanten av Phoenix foer vi dro videre neste morgen. Paa veien hadde vi et kort stopp i byen, men Phoenix er ikke av de mest spennende byene vi har vaert i saa det ble med et kort besoek. Paa veien ut av Phoenix og videre nordover mot Flaggstaff saa vi masse kaktus langs veien. Vanskelig aa anslaa hvor store de var, men en 2-3 meter hoye var de nok i hvert fall. Etter aa ha kjoert ganske langt nord tok vi av motorveien og kjoerte mot et lite sted som heter Sedona. Vi hadde faatt hoere paa turistinformasjonen at dette stedet var verdt aa faa med seg, og det var det saa absolutt! Store roede fjell og et fantastisk landskap. Navnet "red rock country" var veldig beskrivende og det ble flere korte bildestopp (vi gadd ikke betale nasjonalparkavgiften for aa parkere, men noyde oss med bilder fra bilen). Framme i Flaggstaff opplevde vi et ganske annet klima enn det vi hadde reist fra samme morgen. Her var det kaldt og snoen laa paa fjellene omkring. Vi tittet litt rundt i byen og fant oss etterhvert et veldig koselig hostell der vi slo oss ned for natta.

Flott!

Walmart = stoor butikk! Vi la igjen en del timer på diverse Walmart / Target i USA!

Disse insektskulpurene var vel det mest interessante vi klarte å finne i Phoenix..

Jeg fikk se de etterlengtede store kaktusene utenfor Phoenix!

Neste morgen sto Grand Canyon for tur! Vi dro ganske tidlig fra Flaggstaff og kom til Grand Canyon utpaa formiddagen. Da vi kom fram fikk vi et lite overblikk over det gigantiske juvet foer vi hoerte paa et kort foredrag om hvordan Grand Canyon var blitt til, deretter var det tid for en gaatur. Vi hadde funnet en tur, "Bright Angel Trail", som vi syntes virket passe utfordrende. Ifoelge infopapiret vi hadde faatt skulle turen ta mellom 6 og 9 timer, vi var derfor ganske fornoyde med aa bruke i overkant av 5 timer paa den 14,8 km lange turen som gikk 933 meter nedover i canyonen. Det var en kjempefin tur, og vi kunne se hvordan omgivelsene endret seg etterhvert som vi kom lenger ned. Terrenget var ikke av det mest utfordrende da vi gikk paa godt utbygde stier hele veien, men vi var passe slitne begge to da vi endelig var paa toppen igjen. Vi foelte likevel vi maatte ta en liten tur langs kanten og ta enda litt flere bilder foer vi kunne si oss fornoyde med dagen.

Flaggstaff

Det koselige hostellet vi bodde på

På vei fra Flaggstaff til Grand Canyon

Imponerende Grand Canyon!

Vil ikke falle utfor kanten her nei..

Lunsjstopp på vei ned canyon'en

Vi gikk og gikk..

Klare for turen tilbake til toppen, fortsatt like glad :)

Siste utkikkspunktet vi tok oss tid til

Slitne etter en lang dag med mye gåing

Etter Grand Canyon var Las Vegas neste stopp. Vi overnattet i en liten by paa veien og foer vi ankom til Las Vegas soendag formiddag kjoerte vi over Hoover Dam, der grensa mellom Arizona og Nevada gaar. Dette er en ganske populaer turistattraksjon, og vi stoppet og tok et par bilder av den hoye demningen, men utover det var ingen av oss spesielt interesserte i noen omvisning her. Framme i Las Vegas fant vi fram til stedet der vi oensket aa bo. Selv om vi sannsynligvis kunne bodd relativt rimelig paa et fint hotell naer alle casinoene oensket vi heller aa bo paa et hostell siden det er mer sosialt og fordi det ofte arrangeres aktiviteter her. Vi foelte paa oss at hostellet vi hadde valgt ikke laa i det tryggeste stroeket av Las Vegas da det var veldig mange merkelige mennesker som holdt til i samme gate, men saa lenge det var lyst gikk det greit og vi gikk vi aldri ut i moerket, men benyttet oss heller av taxi naar det var moerkt. Hostellet laa ikke saa langt fra Fremont Street Experience i Downtown Las Vegas og vi tok en titt paa dette rett etter at vi kom til byen. Dette er stedet der de foerste casinoene ble bygget, men i disse dager er "the strip" et stykke unna stedet alle drar til. Samme kveld ble vi med en gruppe fra hostellet og dro til "the strip" der vi fikk en omvisning i flere av de kjente casinoene. Dette stedet var ganske uvirkelig, men massevis av neonlys og den ene bygningen flottere enn den andre. Her hadde de bygget Venezia, New York, pyramider, Paris, karuseller paa utsiden av bygningene og ett casino hadde ogsaa levende loever paa utstilling (stakkars loever). Vi fikk med oss de mest kjente casinoene og fonteneshowet utenfor "Bellagio". Dette var et virkelig flott show! Det ble ikke saa mye gambling foerste kvelden, men vi fikk sett mye og fikk ogsaa med oss en del margaritas til en dollar stykke, selv om kvaliteten paa disse varierte noe.

New York

Egypt

Las Vegas er en helt annen by om natta enn om dagen naar alle lysene er borte. Vi tok en liten tur til "the strip" paa formiddagen dagen etter for aa titte litt rundt, men store deler av dagen gikk med paa det billige kjoepesenteret vi fant litt utenfor byen. Paa kvelden dro vi derimot til casinoene igjen, og denne dagen var planen aa gamble litt. Gamblinga kunne vel ikke gaatt noe saerlig daarligere enn hva den gjorde, men vi fikk i hvert fall proevd oss litt paa forskjellige spill uten aa sloese bort saa altfor mye penger. Man kan jo uansett ikke dra til Las Vegas uten aa proeve seg paa litt gambling, og det var absolutt verdt aa faa med seg. Jeg syntes Las Vegas var en veldig artig by aa besoeke, med alle de flotte casinoene, hotellene, etterligninger av kjente bygninger rundt om i verden, show av forskjellige slag og masse massevis av neonlys!

Marit med den store gevinsten (we wish..)