10. mai 2010

Rarotonga - 10 avslappende dager!

Jeg ligger litt etter naar det gjelder oppdatering av reisebloggen naa, men tenkte jeg skulle gjoere et forsoek paa aa oppsummere de ti dagene vi hadde paa Rarotonga. Vi dro fra New Zealand fredag 25. april tidlig paa morgenen og da vi ankom Rarotonga etter en omtrent 3 timer lang flytur hadde vi reist nesten et doegn tilbake i tid. Naa fikk vi endelig igjen for alle timene vi har mistet under reisen vaar fra Norge via Asia og til Oseania, og i tillegg fikk vi igjen for alle timene vi kommer til aa miste paa veien tilbake til Norge fra Amerika. Uansett saa foeltes det veldig rart aa oppleve torsdag kveld og fredag formiddag to ganger, og det ble litt rot i dagboka naar vi skulle skrive om disse dagene.

Under reisen vaar rundt i verden har vi moett andre reisende som ogsaa har vaert paa Rarotonga, og vi hadde faatt anbefalt det samme hostellet (Vara's Beach House) av flere. Foer vi dro fra Auckland booket vi derfor et rom paa dette hostellet som visstnok skulle vaere bra. Som vanlig var vi litt seint ute med planlegginga vaar, og endte opp med aa faa et rom paa "hill side" framfor det foretrukne "beach side". Da vi ankom med fly ble vi moett av en shuttle buss som tok oss til hostellet. Resepsjonen var stengt da vi kom fram, men damen som kjoerte bussen ga oss noekkelen og viste oss til rommet vaart. Rommet vaart var derimot ikke et enkelt "twin room" uten bad paa "hill side", men derimot et rom med fire senger, eget bad, kjoeleskap osv. paa "beach side"! Vi var litt skeptiske til hvordan dette kom til aa gaa med tanke paa betalingen, men da vi gikk ned i resepsjonen neste morgen fikk vi vite at vi fikk bo her for samme prisen som det vi opprinnelig hadde bestilt :)

Hostellet laa, som navnet tilsier, rett paa stranda. Det hadde en veranda rett over sjoen og masse palmetraer med kokosnoetter. Allerede foerste dagen vaar der moette vi mange hyggelige mennesker og det virka som et hyggelig sted aa bo. Vi var derimot begge ganske slitne foerste dagen, og jeg lengtet ogsaa tilbake til New Zealand. Da jeg la meg foerste kvelden var jeg veldig skeptisk med tanke paa at vi skulle tilbringe nesten 10 dager paa denne oya, og var redd for at vi kom til aa kjede oss og at den tiden heller kunne vaert tilbrakt paa et sted der vi hadde mer bruk for den. Det gikk derimot ikke lang tid foer jeg slo meg til ro med det behagelige livet paa denne oya.

Utsikt fra hostellet

Vara's Beach House

Flott strand!

Frokost på verandaen

Foerste formiddagen paa Rarotonga forsoekte Marit og jeg oss paa aa gaa inn til byen (det naermeste man kommer en by paa Rarotonga) for aa handle litt mat. Vi gikk og gikk og gikk og etter aa ha gaatt i over en og en halv time takket vi ja til tilbudet om aa sitte paa med en bil som stoppet og tilboed oss skyss. Turen vi hadde forsoekt oss paa var paa 10 km langs en ganske kjedelig asfaltvei, og vi hadde et godt stykke igjen da vi ble plukket opp. Tilbake valgte vi aa ta den lokale bussen som gaar rundt oya. Paa Rarotonga er det kun to bussruter, den ene heter "clockwise" og gaar med klokka rundt oya, mens den andre heter "anti clockwise" og gaar mot klokka rundt oya. Logisk nok tar begge bussene deg til de samme stedene, men avhengig av hvor man skal varierer det hvilken buss det loenner seg aa ta.

Fredag ettermiddag var det klart for grillfest paa verandaen paa Vara's. Det var en lokal som hadde ordnet i stand dette og de fleste av de som bodde paa hostellet deltok og det ble en veldig sosial kveld. Etter aa ha spist og drukket litt ble vi kjoert inn til byen (omtrent 20 minutters kjoeretur) og vi ble tatt med til fire forskjellige utesteder. Fredag kveld er den eneste skikkelige utekvelden paa Rarotonga siden utestedene holder oppe til kl 2 i motsetning til alle andre dager da alt stenger ved midnatt. Det ble en ganske sein kveld, og neste morgen sov vi gjennom det lokale markedet som finner sted hver loerdag i byen. Dagen ble heller brukt til aa slappe av paa hostellet.

Vi hadde bare booket et rom for tre netter paa forhaand og naar vi skulle utvide oppholdet vaart valgte vi heller aa flytte inn paa sovesalene fordi det ble billigere, og fordi det var mer sosialt og naermere fellesomraadene. Soendag morgen maatte vi derfor pakke ned alt og vente paa aa faa bytte rom. Marit var klar for aa gjoere noe annet enn ingenting og naar en av de andre som bodde paa hostellet ville gaa en tur over oya slo hun seg meg. Jeg var derimot ikke saa ivrig paa aa bruke soendagen til fysisk utfoldelse og valgte aa bli igjen. Paa det tidspunktet regnet jeg med at jeg kom til aa faa mange muligheter til aa gaa turer i loepet av uka som kom.. Uka startet bra og mandag morgen gikk vi og leide oss sykler. Syklene var riktignok i ganske daarlig stand, men gode nok til aa komme seg rundt oya. Turen tok omtrent to timer og vi hadde et par stopp paa veien. Blant annet undersoekte vi mulighetene for en dykketur seinere i uka og proevde aa finne det beste (= billigste?) stedet aa booke en tur.

Vi fant gigantiske vannmeloner på sykkelturen vår!

Mandag kveld var det vaeromslag og naar vi ankom stedet der vi skulle se paa en lokal danseopptreden rundt et baal fikk vi beskjed om at det var avlyst. Vaeret neste morgen var ikke noe bedre, og det gikk ikke saa lang tid foer vi skjoente at regnvaeret var kommet for aa bli en stund. Damen som ryddet og vasket kjoekkenet kunne fortelle at de ikke hadde hatt skikkelig regn paa flere maaneder og hun var fornoyd med at de endelig fikk litt etterlengtet regn. For oss som kun var paa ferie der en ukes tid var det derimot veldig daarlig timing. De neste dagene skiftet det mellom aa vaere overskyet og opphold, lett regn og kraftig regn. Brunfargen lot vente paa seg, og naar sola forsvant forsvant ogsaa varmvannet i dusjen... Vi proevde og ikke la vaeret oedelegge for aktivitetene vi oensket aa gjoere og vi fikk med oss baade en snorkletur og en dykketur. Snorkleturen foregikk ved noen oyer rett utenfor stranda ved hostellet. Vi saa mange forskjellig fisk og fikk oss en litt stri svoemmetur i stroemmene som skiftet konstant. Det var mer slitsomt enn farlig og det var aldri dypere enn at vi kunne staa oppreist om vi ville det.

Marit utenfor hostellet

Her vender vi rygga til sola..

Væromslag

Det ble mye sofasitting innendørs

Dykketuren foregikk paa to forskjellige steder utenfor oya. Det ene var et korralrev der vi saa en del forskjellige fisk, blant annet den 30 aar gamle blaa "trigger fish'en" Tommy som har blitt foret og kjelt med av dykkere i mange aar. Vi saa ogsaa skildpadder og to hai som laa og sov (jeg maa innroemme at jeg maatte bruke en del fantasi for aa faktisk se at det var en/to hai som laa der). Dykk nummer to foregikk i noen slags grotter og dette var veldig spennende og noe helt nytt for oss. Grottene var heldigvis ikke helt tette, og det kom litt lys gjennom aapninger i toppen. Paa dette dykket fikk jeg se en hai i full figur som svoemte forbi, og selv om det var en ufarlig White Tip Reef Shark som var et stykke unna oekte pulsen betrakelige og resten av dykket tittet jeg stadig paa lufttrykket for aa se om det ikke snart var tid for aa komme seg opp. Paa dette dykket saa vi ogsaa tre gigantiske Eagle Rays, de har et spenn paa over to meter og virket ganske store der de svoemte forbi oss. Marit og jeg var veldig fornoyd med de to dykkene vi fikk med oss, og er overbeviste om at vi valgte det billigste og beste stedet for dykketur paa Rarotonga!

Adam og Marit spiser middag i fellesrommet

Ed, meg og Adam

Senere i uka proevde vi oss paa en ny snorkletur paa Fruits of Rarotonga, en 20-minutters gaatur fra der vi bodde. Forholdene var derimot utrolig daarlige, og med sikt paa knapt to meter ga vi fort opp. Av tiden vi hadde paa Vara's gikk det med mye tid til aa lese, snakke og spille kort med de andre som bodde der. Vi var veldig uheldige med vaeret, men heldigvis bodde vi paa et hostell med veldig mange hyggelige mennesker. Folk kom og dro hele tiden, men de fleste var der en droy uke og det var en veldig god atmosefaere paa hostellet. Vi var ute og spiste paa restaurant sammen, hadde sosiale kvelder i fellesrommet, dro paa Island Night (danse show etc. ) og paa fredagen testet vi utelivet i byen for siste gang. Loerdagen etter kom vi oss ogsaa opp tidsnok til aa faa med oss markedet der de solgte en del lokal kunst og mat. Resten av dagen regnet det som aldri foer, og vi maatte ty til paraply bare vi skulle bevege oss mellom de to kjoekkenene som laa et par meter fra hverandre. Loerdag kveld var det tid for aa ta flyet til Los Angeles. Det gaar kun et fly i uka fra Rarotonga til Los Angeles og det var flere fra hostellet som skulle paa samme fly. Det var veldig trist aa dra fra Rarotonga og alle menneskene vi ble kjent med der. Det ble kanskje ikke helt den opplevelsen vi hadde haapet paa, med solfylte dager paa stranda, men vi hadde likevel 10 flotte dager paa Vara's og Rarotonga og vi fikk slappet skikkelig av og ladet batteriene slik at vi var klare for noen travle uker i USA!

En gruppe fra hostellet på restaurantbesøk

Laura, Adam, Emily, Natalie og Owen

Diverse bilder fra restaurant/barbesøket vårt