29. januar 2010

Foersteinntrykk India

Tirsdag morgen ble vi kjoert til flyplassen i Johannesburg og etter litt venting og en 8 timer lang flytur var vi framme i Mumbai. Det gikk greit aa faa tak i en forhaandsbetalt taxi som tok oss til hotellet vi hadde bestilt paa forhaand. Paa vei inn i byen saa vi masse mennesker som laa og sov langs gatene og soeppelet floet overalt. Framme paa hotellet viste det seg at alle de vanlige rommene var fullbooka, saa vi var saa heldige aa faa et "deluxe" rom. Mye bedre standard enn hva vi hadde behoevd, men saa lenge vi ikke betalte noe ekstra var vi fornoeyde.

Da vi satte beina utenfor det lukserioese hotellrommet vaart neste morgen fant vi snart ut at vi var ganske lost i denne store byen. Maalet for dagen var aa bestille togbilletter til Udaipur og deretter faa med oss et par attraksjoner. Hotellet vaart laa sentralt, men vi sleit likevel med aa finne fram dit vi ville. Etter aa ha gaatt rundt uten maal og mening et par timer endte vi opp med aa bestille togbillettene hos et reisebyraa vi ble dratt inn paa. Vi betalte nok litt ekstra for denne luksusen, men 200 kr for 8 timers dagtog og deretter 8 timer i sovekupe er likevel ikke saa ille i forhold til norsk standard. Deretter leide vi en taxi for dagen som tok oss rundt til kjente steder i denne byen. Vi saa bl. a. Hanging Gardens, Mahatma Gandhis hus, Gateway of India, Taj Mahal Hotel, strandpromenaden med tilhoerende utkikkspunkter, duerestauranter og paa slutten av dagen tok vi en kjoeretur rundt slummen i Mumbai. Dette er Asias stoerste slum og over 1 million mennesker bor her, det er ogsaa denne slummen som man ser i filmen Slumdog Millionaire.

Etter aa ha utforsket litt paa egenhaand neste dag kom vi oss til stasjonen der toget vaart gikk fra. Vi var saa heldige aa havne ved siden av en hyggelig indisk mann som hadde bodd 40 aar i England og naa var paa ferie i hjemlandet. Han ga oss flere gode raad om India og var veldig hyggelig selskap paa reisen. Det samme gjaldt den indiske damen ved siden av han. Etter et litt splittet foersteinntrykk av India var det hyggelig aa moete noen som ikke var ute etter pengene vaare og som kunne fortelle oss at byene vi naa skal besoeke er mye triveligere en Mumbai. Da vi ankom Udaipur i dag tidlig fikk vi bekreftet at dette er en mye roligere og vakrere by enn Mumbai. Det gikk greit aa finne seg et rimelig hotell ved Pichola Lake, og vi satser paa aa vaere her to dager foer vi drar videre til neste by. Saa langt har vi ikke faatt sett saa mye av byen (siden vi heller har prioritert aa bruke tid til aa oppdatere bloggene vaare) men vi gleder oss til aa se mer. Jeg har ennaa ikke helt vent meg til hvordan mange indere oppfoerer seg mot turistene og er hele tiden skeptisk til om vi er i ferd med aa bli lurt eller om vi faktsik har moett paa en behjelpelig mann. Kultursjokk er vel uansett noe av det som foelger med naar man besoeker et land som er saa ulikt Norge paa alle mulige maater. Vi gleder oss til aa se mer av India!