1. april 2010

Australia: Byron Bay to Sydney

Etter aa ha slappet av hos Israel loerdag (20.mars) morgen kjoerte han oss inn til Brisbane slik at vi kunne ta bussen videre til Brisbane. Det var med veldig liten margin vi rakk bussen og da vi loep litt smaaforvirra inne paa bussterminalen i Brisbane trodde til og med Marit (som alltid tar det med ro) at bussen hadde kjoert fra oss. Men til vaar store glede sto bussen og ventet paa oss da vi endelig fant fram. Da vi kom til Byron Bay noen timer seinere maatte vi stille klokka en time fram. I loepet av bussturen hadde vi beveget oss fra Queensland til New South Wales, og i New South Wales benytter de seg av sommertid og vintertid, noe som ikke er noedvendig i Queensland lenger nord. Siden vi hadde vaert litt usikre paa naar vi egentlig skulle forlate Brisbane hadde vi ikke booket noe hostell paa forhaand og det var ikke annet enn aa haape paa aa finne noe da vi gikk av bussen. Begge YHA hostellene i byen var fulle, men vi takket ja til tilbudet om aa bli kjoert til et annet hostell der han som hentet oss trodde at de hadde noen ledige senger. Da vi kom til resepsjonen kunne han fortelle oss at det var kun to ledige senger igjen paa hele hostellet. Disse var riktignok paa forskjellige rom og ganske dyre, men vi var ikke interessert i aa lete noe lenger. Hostellet var ikke av de beste vi har bodd paa, men det var mye folk der og god stemning. Vi kom i prat med fire norske jenter og senere to norske gutter og hadde en hyggelig loerdagskveld i Byron Bay.

Neste morgen maatte vi ut av rommene innen kl ti paa morgenen. Vi hadde booket et YHA hostell for neste natt og gikk den korte biten til dette hostellet. Da vi sto i koen for aa sjekke inn  oppdaget vi at vi hadde en overnattingskupong for mye i forhold til antall netter vi hadde igjen. Foerst var vi gnske oppgitte over oss selv som ikke hadde benyttet oss av de overnattingskupongene som allerede var betalt for, men etter aa ha tatt en titt i kalenderen oppdaget vi at vi faktisk hadde enda en natt i Australia som vi ennaa ikke visste hva vi skulle gjoere med. Da var det bare aa ta med seg bussruter og Lonely Planet guideboka og legge oss ved bassenget og finne ut hva vi ville med den ekstra natten vi hadde. Siden jeg allerede har vaert i Sydney ble det opp til Marit aa bestemme om hun ville ha litt ekstra tid der eller bruke den et annet sted. Vi fant etterhvert ut at vi skulle gjoere som vi allerde hadde planlagt, men heller utsette avreisen fra Byron Bay med en dag. Hostellet vi bodde paa her var veldig fint og det fristet veldig aa kunne slappe av her et par dager. Da vi et par timer etter innsjekkingen gikk til resepsjonen og sa ifra at vi ville bli en ekstra natt var rommet vaart allerede fullbooka for neste natt, men det var heldigvis et annet rom som var ledig. Ulempen var at vi ogsaa neste morgen maatte opp innen kl ti for aa sjekke ut og deretter inn paa et nytt rom. I loepet av de tre nettene vi var i Byron Bay bodde vi altsaa paa to forskjellige hosteller og tre forksjellige rom.

Dagene i Byron Bay var ganske rolige. Vi laa en del ved bassenget paa hostellet og tittet rundt i butikkene i den lille byen. Den ene dagen gikk vi en tur opp til fyrtaarnet utenfor byen. Dette var en fin tur og vi fikk god utsikt over de mange strendene langs byen. Paa vei ned fra fyrtaarnet kom vi dessuten innom Australias oestligste punkt paa fastlandet. Mandag kveld var det nok en gang klart for en tur ut, i Byron Bay er alle dager en god dag aa teste nattelivet paa. Etter anbefaling fra alle andre reisende proevde vi oss paa "goon", dvs farlig billig pappvin (det kosta omtrent 50 kr for 4,5 liter). Hostellet hadde en hyggelig veranda der det var lett aa komme i prat med andre reisende og vi hadde nok en hyggelig kveld ute. Neste morgen vaakna vi opp til et forferdelig regnvaer! Selv haandklene som hang til toerk under tak var blitt vaate siden det plasket opp fra gulvene, og fortauene var saa oversvoemte at man knapt kunne forestille seg at det var en vei under alt vannet. Marit og jeg hadde bestilt surfekurs som skulle starte kl ett og jeg var svaert skeptisk til aassen det skulle gaa i det ekstremt tunge regnet. Vi brukte formiddagen til aa gjoere litt regnskap og andre ting vi hadde utsatt og det var egentlig ganske koselig aa sitte under tak paa verandaen paa hostellet og hoere paa regnet som plasket ned. Da klokka var blitt nesten tolv og det fortsatt plasket ned gikk jeg derimot ned til resepsjonen og sa at jeg ikke oensket aa delta paa surfekurset jeg hadde meldt meg paa. Marit ville derimot fortsatt dra, og damen i resepsjonen fikk overtalt meg til aa se an vaeret litt. Jeg trodde aldri det kom til aa slutte aa regne, men etter en time var vi klare for surfekurs i fullt solskinn! Surfekurset gikk bra. Foerst litt teori paa stranda og deretter ut i vannet. Det var faktisk mye lettere aa komme seg opp enn hva jeg hadde trodd, men likevel mye teknikk aa tenke paa og vanskelig aa faa alt til aa stemme. Det var i hvert fall god trening aa gaa ut igjen med brettet etter aa ha surfet inn paa boelgene, merket det godt i baade armer og bein dagen etter.

Samme kveld var det klart for nattbuss til Port Macquire. Planen var aa tibringe dagen her for saa aa ta bussen til Sydney paa kvelden. Det var ingen steder aa oppbevare bagasjen i Port Macquire da vi kom fram dit tidlig paa morgenen saa vi tenkte at vi fikk proeve oss paa YHA som vi har faatt saa godt inntrykk av. Vi haapet at de ville la oss oppbevare bagasjen der mot en liten avgift. Da vi kom fram dit var klokka bare saavidt passert sju og vi maatte vente en stund foer det kom noen til resepsjonen. Til vaar store glede kunne vi oppbevare bagasjen der, faa frokost, transport tilbake til bussen og bruke det de hadde av fasciliterer til en billig penge. Etter frokost gikk vi tilbake til byen og havna der det skulle vaere kajakkturer med avgang kl ti. Foerst padlet vi oppover Hastings River der vi fikk se tusenvis av flaggermus som klamret seg til traerne, nesten litt ekkelt aa se saa mange flaggermus paa en gang. Tilbake til der elva rant ut i sjoen padlet vi videre utover og til en strand der vi tok en dukkert og spiste litt frukt. Paa vei tilbake til havna var vi saa heldige aa faa se delfiner paa naert hold! En veldig vellykket padletur, og om ikke armene var stoele nok etter surfinga dagen foer var de i hvert fall stoele etter denne turen.

Neste stopp i Port Macquire var et besoek paa det kjente koalasykehuset  i byen. Her fikk vi en omvisning og fikk vite litt om de forskjellige koalane som holdt til der. De fleste av koalaene de behandler blir satt tilbake i det fri, men av forskjellige aarsaker er det noen som blir vaerende paa koalasykehuset. Dette var helt annerledes enn et vanlig sykehus, de hadde et behandlingsrom, men utover det minnet det mer om en dyrehage der koalaene hadde hver sinn innheining. Alt drives paa frivillig basis, og jeg maa vel si at jeg skjoenner at australske myndigheter ikke oensker aa bruke penger paa aa proeve aa redde noen av disse koalane. Det virket uansett ikke som at koalasykehuset led noen noed, det er mange mennesker i verden som donerer penger til sykehuset hvert aar.

Vi kom til Sydney sent paa kvelden samme dag. YHA Sydney Central var et enormt stort hostell som egentlig minnet mer om et hotell utenom at det hadde felles bad, kjoekken og sengesaler. Vi proevde aa komme oss opp tidlig neste morgen for aa faa lilt ut av dagen, men det gikk likvel en god stund foer vi kom oss ut av doera og hadde bestemt oss for hvor vi skulle dra. Valget falt paa "Koala Park Sanctuary" som er en liten park i utkanten av Sydney med koalaer, kenguruer, pingviner og en del andre dyr og fugler. Det var et prosjekt i seg selv aa komme seg hit og vi maatte ta baade tog og buss, men da vi endelig kom fram fikk vi klappe koalaer og baade klappe og mate kenguruer og vi var veldig fornoyde da vi tok turen tilbake til Sydney. Vi rakk en tur innom kjente Darling Harbour foer det ble moerkt . Tilbake paa hostellet lagde vi oss en god middag og drakk opp resten av "goon'en" vaar foer vi tok en tur ut til baren vegg i vegg med hostellet.

Vaar siste dag i Australia og Sydney brukte vi til foerst aa gaa en tur rundt i byen og se paa det beroemte operahuset og Sydney Harbour Bridge. Senere paa ettermiddagen tok vi turen ut til den kjente Bondi Beach der vi fikk en siste smakebit av strandliv paa en stund. Vi kunne godt hatt litt mer tid i Sydney, men Marit fikk i hvert fall en god smakebit av byen og jeg et lite gjensyn med noen av stedene som jeg besoekte for to aar siden.
ANZAC-monument (krigsminne fra foerste verdenskrig)  i Hyde Park i  Sydney

Sydney Harbour Bridge

Circular Quay i Sydney

Bondi Beach! Siste smakebit av strandliv paa en stund..