20. mars 2010

Australia: Cairns to Brisbane!

Da har allerede tilbrakt nesten to uker i Australia, maa si tiden flyr naar man er ute og reiser! Vi ankom Cairns soendag morgen for snart to uker siden og utenfor flyplassen ventet det oss noe ganske annet enn hva vi hadde vaert vant med de siste fem ukene. Det var herlig aa komme til et sted med kjoepesentere, skikkelige supermarkeder, fixed prices og ordnede forhold. Prisen for dette er riktignok ganske hoy siden det australske prisnivaaet er paa hoyde med det norske. Aa ha vaart eget hotellrom med eget bad var ogsaa en vane vi raskt la bak oss naar vi kom til Australia. For aa bo paa en sovesal her betaler vi minst fem ganger mer enn hva vi betalte for et privat rom i Asia!

Endelig klare for litt "strandliv"!

Vi tilbrakte tre dager i Cairns og her hadde vi tid til aa slappe av skikkelig. De foerste dagene ble brukt til aa titte rundt i byen og til aa ligge nede ved lagunen ved havna. Paa denne aarstiden er det ikke mulig aa bade i sjoen nord i Australia paa grunn av livsfarlige maneter som finnes i sjoen. Blir du brent kan du i verste fall doe i loepet av tre minutter. Men de er veldig flinke til aa lage flotte bassenger med fine omraader rundt, og til aa med kunstige strender noen steder, og alt er gratis aa bruke.

Hoydepunktet i Cairns var en dykketur til Great Barrier Reef. Baaten forlot Cairns tidlig paa morgenen og baatturen ut til koralrevet tok en droy time. Paa veien fikk vi en liten oppdatering om de viktigste tingene aa huske naar man dykker. Veldig greit med en oppdatering siden det var nesten et aar siden vi dykka sist. Vi dykka to ganger i loepet av turen. For min del merket jeg at jeg var ute av trening paa det foerste dykket og naar jeg i tillegg naadde 70 bar lenge foer de andre var det bare aa komme seg opp til overflaten og heller satse paa at neste dykket ble bedre. Bonusen var at jeg rakk aa snorkle litt mens jeg ventet paa de andre, og med det fine lyset paa overflaten var det kjempefint aa se paa alle fiskene i alle mulige farger. Etter en kjempegod lunsj med hjemmelaget pizza og mye annet godt var det tid for et nytt dykk, og denne gangen gikk det mye bedre. Paa vei tilbake til fastlandet ble jeg skikkelig sjoesyk, men det ga seg heldigvis fort. Godt at Marit ikke ble daarlig og fikk med seg detaljene fra dykkene slik at vi kan skrive i loggboekene vaare naar vi kommer hjem.

Cairns

Samme kveld var det klart for busstur soerover og neste morgen ankom vi Airlie Beach. Dette er en veldig liten by, og utenom at ogsaa denne byen har et fint bassengomraade, var det ikke saa veldig mye aa gjoere her. Vi tilbrakte to dager i byen foer vi var klare for en tur til Whitsundays Islands den tredje dagen. Vi hadde egentlig bestilt en tur som skulle ta oss til tre av oyene, men kvelden foer fikk vi beskjed om at denne var avlyst paa grunn av at det var meldt sterk vind. Det var derimot en annen tur vi kunne delta paa og uten saa mange andre valg gikk vi for denne turen. Turen startet bra neste morgen, men fint vaer og en artig tur med speedboat i de hoye boelgene. Vi ble derimot veldig skuffet da mannskapet kom med den daarlige nyheten om at vi ikke kom til aa komme oss ut til Whitehaven Beach paa grunn av de hoye boelgene. Dette var jo hovedattraksjonen som vi hadde gledet oss til. Vi dro til et sted naermere Hook Island og snorklet der en stund foer vi spiste lunsj og deretter ble transportet til en annen strand der vi kunne slappe av litt. Denne stranden var riktignok ikke like fin som den visstnok hvite og flotte Whitehaven Beach, men regnvaeret som saa ut til aa oedelegge strandoppholdet ga seg heldigvis fort. Vi hadde en fin dag paa sjoen, men det ble en veldig dyr snorkletur...

Litt festing i Airlie Beach sammen med norske Fredrik og Anders som vi moette foerste gang paa hostellet i Cairns og deretter paa nytt i Airlie Beach.
 Stranda som ble for erstatning for Whitehaven Beach..

Neste stopp paa programmet var Hervey Bay. Som de fleste andre steder bodde vi ogsaa her paa YHA, og dette laa ganske langt fra sentrum. Marit og jeg tok beina fatt og gikk inn til sentrum og tittet litt rundt. Det var en fin gaatur langs den lange stranda. Hervey Bay ligger dessuten saa langt soer at det ikke er noen fare for livsfarlige brennmaneter her. Planen var aa bestille en tur ut til Fraser Island, men vi var usikre paa hva slags tur vi egentlig ville paa og hvor lenge vi oensket aa vaere der. Det var ikke foer utpaa kvelden at vi sto i resepsjonen paa YHA og proevde aa bestemme oss for om en dagstur, gruppetur eller selfdrive tur var tingen. I siste liten fikk vi meldt oss paa en selfdrive tur med avreise neste morgen. En selfdrive tur vil si at en gruppe paa 5-10 mennesker faar en 4WD til disposisjon med alt av campingutstyr, og i tillegg en oversikt over hvor man skal kjoere og hvor man skal campe. Vaar gruppe hadde allerede hatt en briefing forrige dag og hadde handlet inn det de trengte av mat for tre dager paa oya. Marit og jeg gjorde litt i siste liten shopping, men gruppa overbeviste oss om at de hadde mer enn nok mat for oss ogsaa, noe som viste seg aa stemme. De var ogsaa saa snille og dele alkoholen de hadde kjoept med oss, siden vi ikke rakk aa faa tak i vaar egen.

Solnedgang paa stranda i Hervey Bay

Sarah, Suzanne og Marit paa ferga over til Fraser Island

Marit og kjoeretoyet vi brukte paa Fraser Island

De tre dagene vi hadde paa Fraser Island var kjempefine! Gruppa besto av to engelske gutter, to irske jenter og et par fra Sveits i tillegg til Marit og jeg. Alle var kjempehyggelige og bidro til aa gjoere dette til en super tur. Stort sett var det en av guttene fra England som tok seg av kjoeringen, mens kameraten hans fungerte som en slags turguide. Marit og han fra Sveits proevde seg ogsaa paa aa kjoere litt paa stranda, mens jeg avsto fra dette... Foerste dagen besoekte vi Lake Wabby, en groenn innsjoe omgitt av sanddyner. Her klarte jeg aa miste kamera mitt ned i sanda med linsa ute slik at det ble oedelagt, saa da er det vel meningen at ogsaa jeg skal faa kjoept meg et nytt og bedre kamera i loepet av denne turen! Videre besoekte vi Eli Creek der man kunne gaa et stykke oppover fra stranda for saa aa legge seg i det relativt kalde og krystallklare vannet og flyte med stroemmen nedover. Siste attraksjon den foerste dagen var et stort skipsvrak som ble skyldt i land paa begynnelsen av 1900-tallet. Da Titanic ble bygget var det visstnok dette skipet de proevde aa overgaa naar det gjaldt stoerrelse. Foer det ble moerkt kom vi oss til campingomraadet der vi skulle bo. Med det samme vi kom ut av bilen kom en vakt bort til oss og advarte oss mot aa braake etter klokka ni, ikke en gang snakking var tillatt etter dette tidspunktet og det ventet store boeter hvis det ble noen klager paa oss. Etter middag tente vi baal paa et av de anviste omraadene og grillet marshmellows og satt og snakket rundt baalet inntil klokka ble ni. Da tenkte en del av oss aa gaa ned til stranda og ta noen oel og fortsette og prate, men etter aa ha lett i nesten en time bestemte Marit og jeg oss for heller aa ta en tidlig kveld. Alle dingoene (australske villhunder) paa stranda og de moerke skyene paa himmelen var grunn nok i seg selv til aa vende tilbake til teltet.

Gruppa vaar foran Lake Wabby

Skikkelige sanddyner!

Lake Wabby = groenn innsjoe

Noen proevde aa ake nedover sanda, her paa vei opp igjen med det improvisoriske brettet

(Rett etter dette traff kamera mitt sanda og sluttet aa fungere.)

Dagen etter satte vi kursen videre nordover til Indian Head der det var fantastisk utsikt over strendene langs oya. Men noen haier fikk vi dessverre ikke oye paa. Her slokna batteriet paa kameraet til Marit, saa resten av turen var vi dessverre uten kamera. Vi satser derimot paa aa faa litt bilder av de andre paa gruppa naar vi kommer hjem. Etter Indian Head sto Chamagne Pools for tur, dette er det eneste stedet paa oya der man kan bade trygt i saltvann. Boelgene slo stadig innover steinene og bassengene skummet godt. Champagne Pools var et passende navn! Etter aa ha badet og slappet av litt kjoerte vi soerover langs den samme stranda, vi tok oss tid til et stopp ved Eli Creek foer vi kjoerte til campstedet for natten. Selv om Central Station ogsaa hadde en regel om aa vaere stille etter klokka ni, ble denne paa ingen maate overholdt og vi var absolutt ikke de eneste som spilte musikk og snakket utover natta. Vi grillet biff og poelser, drakk oel, spiste litt snacks, hoerte paa musikk, prata og hadde det veldig hyggelig der vi satt rundt to bord ved siden av teltene. Plutselig ropte jenta fra Sveits "Schlange" og i loepet av et tidels sekund var hun oppe paa bordet. Jeg tror jeg var nestemann og i loepet av neste tidels sekund var ogsaa jeg oppe paa bordet. De andre var ikke lenge etter og et par sekunder etter utbruddet var alle oppe paa bordet. Omtrent en halv meter fra bordet vi satt ved laa det ganske riktig en slange som jeg vil tippe var et sted mellom 1,5 og 2 meter lang! Vi satt/sto paa bordet mens vi saa paa at slangen beveget seg en meter bort fra oss foer den kroellet seg sammen. Vi ante ikke om slangen var giftig eller ikke og var veldig usikre paa hva vi skulle gjoere. En av de irske jentene nektet aa gaa ned fra bordet og insisterte paa aa sove i bilen for natta. Etter en stund gikk Marit og jeg og tok oppvasken og da vi kom tilbake laa slangen der fortsatt. Vi trodde et oyeblikk at det skulle bli litt action naar en possum fikk oye paa slangen, men den virka mer interessert i maten vaar og vi fikk jaget den bort. Rykte om at vi hadde en slange i campen spredde seg fort, og vi fikk besoek av flere som ville se paa krypet. Vi vurderte spoekefullt aa ta betaling for aa at folk skulle komme aa se. Litt utpaa kvelden fikk den ene engelske gutten tak paa en australer som visstnok hadde peiling paa slanger. Han tok en titt paa den og kunne fortelle at det var en ufarlig pytonslange. Vi pustet lettet ut og tenkte at det ikke var saa farlig at den ville tilbringe natten ved siden av oss. Men plutselig kom australeren tilbake med noe vi trodde var en stokk. Han dyttet borti slangen og den begynte aa krype bortover. Stokken australeren hadde dyttet til slangen med viste seg aa vaere en spade og vips saa var hodet til slangen skilt fra kroppen. Australeren plukket opp resten av slangen og tok den med seg mens han nevnte noe om at dette ville bli et fint belte. Vi satt helt maalloese tilbake, saa lenge slangen var ufarlig hadde vi ikke noe problem med at den var der og vi oensket den paa ingen maate doed. Det tok oss en liten stund og komme over sjokket, men deretter fortsatte vi med kortspilling og hadde en koselig kveld inntil regnet kom og oedela.

Siste dag paa Fraser Island sto Lake McKenzie for tur. Etter brunsj bestaaende av eggeroere, broed og det vi hadde igjen av mat gikk vi nedover mot innsjoen. Synet av stranda og innsjoen var helt fantastisk! Stranda var kritthvit og vannet var krystallklart og knall blaatt. De foerste meterene saa vannet turkis ut foer det gikk over til aa bli moerkeblaatt utpaa dypet. Vi badet i det krystallklare vannet og tilbrakte noen timer paa denne fantastiske stranda. Dette er nok den fineste stranda jeg noen gang har sett og var en god troest etter aa ha gaatt glipp av Whitehaven Beach. Turen starta som den begynte, med regn paa fergeturen tilbake til Hervey Bay. Vi var heldigvis heldige med vaeret saa lenge vi var paa Fraser Island og hadde tre absolutt fantastiske dager paa denne oya. Kan anbefales paa det sterkeste!

Tilbake paa hostellet i Hervey Bay proevde vi oss paa tennis paa en av banene paa hostellet. Vanskelig, men morsomt. Vi unnet oss ogsaa en god middag paa hostellet der de hadde gode tilbud paa grillmat og en buffet med masse godt. Neste morgen var det klart for busstur til Noosa Heads. Turen tok bare droyt to timer og vi kom fram ganske tidlig paa formiddagen. YHA i Noosa var fullt, men vi fant et annet sted aa bo som var like bra. Jeg likte Noosa veldig godt og skulle gjerne hatt mer tid her. Vi rakk ikke saa mye annet enn aa gaa en tur gjennom nasjonalparken (der vi var saa heldige aa faa oye paa en koala!) og aa ligge litt paa stranda og titte litt i butikker. Hostellet vaart laa ganske langt fra byen og siste buss fra hotellet gikk klokka seks paa kvelden, saa vi fant ut at vi like gjerne tilbrakte kvelden paa hostellet framfor aa dra ut til byen. Hadde vi hatt mer tid i Noosa ville vi nok benyttet oss av tilbudet med gratis laan av surfebrett og kanoer, men vi satser paa aa faa testet ut dette andre steder nedover kysten. Grunnen til at vi hadde saa hastverk med aa komme oss videre var at vi ville komme oss til Bribane for aa moete Marthe Emelie og Kristin foer de dro til Fiji neste morgen. Vi moette dem paa busstasjonen og spiste lunsj der foer vi gikk nedover mot sentrum og tok en kaffe i den travle handlegata Queen Street Mall. Deretter ble vi plukket opp av Israel som er eldste soennen i familien jeg bodde hos da jeg var utvekslingsstudent i New Zealand for fem aar siden. Han har flyttet til Brisbane og bor i utkanten av byen sammen med kjaeresten sin. Her bodde vi i to dager og det foeltes foerst litt rart aa bo i et hus etter aa ha bodd paa sovesaler, hotellrom og i telt de siste maanedene. Paa fredag tok vi tog inn til Brisbane og tittet rundt i byen. Ogsaa i Brisbane har de laget et flott offentlig basseng langs elva som renner gjennom byen. Vi besoekte ogsaa botanisk hage og fikk tatt en titt paa litt kjente byggverk foer vi avsluttet dagen med shopping i Queen Street Mall. Baade Marit og jeg har et godt inntrykk av Brisbane, en fin, ren og koselig by, selv om den kanskje ikke er av de mest spennende byene i Australia.Videre naa gaar turen videre til Byron Bay og deretter til Sydney hvor vi skal vaere et par dager foer vi setter kursen for New Zealand.