15. februar 2010

To opplevelsesrike uker i India

Da har vi tilbrakt nesten en uke i Thailand og det virker som en liten evighet siden vi forlot Inida. Helt siden vi kom til India har programmet vaert tettpakka og hver eneste dag er fyllt med mange nye opplevelser. Det har dessverre ikke blitt saa mye tid til aa skrive blogginnlegg og til tross for at det bare er en uke siden vi dro fra India virker minnene derfra ganske fjerne naa. India var veldig annerledes i forhold til alle andre steder i verden jeg har vaert tidligere. Aa komme til Thailand etter to uker i India foeles nesten som aa komme hjem siden alt er saa mye roligere og mer organisert her. I loepet av vaare to uker i India besoekte vi aatte forskjellige byer (Mumbai, Udaipur, Jodhpur, Jaisalmer, Pushkar, Jaipur, Agra og Delhi/New Delhi) og vi hadde ikke akkurat mye tid til overs. Mot slutten av oppholdet hadde vi det saa travelt at vi ofte ikke hadde mer enn en halv dag paa hvert sted.
Vi hadde en relativt rolig start i Udaipur der vi tilbrakte to dager. Foerste dagen var vi kun i gamlebyen der vi besoekte Jagdish Temple og det imponerende City Palace. Veldig mange av byene vi besoekte i Rajasthan hadde et palass eller en festning av et slag, det ene stoerre og mer imponerende enn det andre. Alle stedene har mye spennende historie i veggene, men med saa mye informasjon paa kort tid er det dessverre begrenset hvor mye som sitter igjen i hodet naa. Andre dag i Udaipur dro vi paa sightseeing i en auto-rickshaw som var en opplevelse i seg selv. Vi ble kjoert rundt til noen kjente og andre mindre kjente steder og fikk med oss den fantastiske utsikten over vakre Udaipur rundt Pichola Lake. Det var virkelig en fin by!
Udaipur, Pichoa Lake og Lake Palace

I en park i Udaipur

Utsikt over Udaipur

Fornoyd med handlinga paa markedet!

Neste by paa programmet var Jodhpur som vi ogsaa likte veldig godt. Jodhpur blir kalt den blaa byen siden store deler av husene i gamlebyen er malt blaa. Byen var dominert av en stor festning som laa paa en hoyde over byen. Utsikten over den blaa byen herfra var kjempefin og med en audio-guide-tour var det artig aa gaa rundt i festningen. En annen grunn til at vi likte denne byen saa godt var at vi fant fram til litt mer lokale butikker der inderne selv handlet og hvor vi kunne gaa og se uten aa bli overfalt av overivrige selgere.

Klar for audio guide tour!

Festningen i Jodhpur

Den blaa byen Jodhpur

Etter en iskald natt paa toget ankom vi Jaisalmer grytidlig paa morgenen. Festningen i Jaisalmer skiller seg ut ved at den er fylt med butikker, gjestehus og ved at 25% av byens befolkning bor innenfor festningens vegger. Gatene inni festningen minnet nesten om en labyrint og siden Marit og jeg var litt uoppmerksomme da vi forlot gjestehuset foerste gang sleit vi en stund med aa finne tilbake igjen senere paa dagen. Et hoyedepunkt i Jaisalmer og egentlig i hele India var en tredagers kamelsafari i Great Thar Desert rundt Jaisalmer. Aa ri paa kamel er ikke noe av det mest behagelige jeg har gjort, men en opplevelse var det. Vi red et par timer hver dag, besoekte muslimske landsbyer, lagde curry og chapati (et slags nanbroed) paa baal til baade middag og lunsj og om kvelden sov vi under en imponerende klar stjernehimmel. Foerste kvelden campet vi i noen sanddyner, og det var spesielt fint aa se solnedgangen paa den ene siden av dynene om kvelden, og soloppgangen paa motsatt side neste morgen. Jeg var veldig stoel i laarene, rompa og til og med armene etter tre dager paa kamelryggen, men det var vel en del av opplevelsen.

Litt bilder fra kamelsafarien i Great Thar Desert
Vi hadde bare tid til et par timer i Pushkar, men dette er en liten by saa vi fikk med oss det meste av det som var aa se. Dessuten ble vi litt lei av aa se paa templer etter en uke i India, og det var fint aa bare kunne gaa rundt og titte paa andre ting. Pushkar er en pilgrimsby for hinduene og det er forbudt med baade egg og kjoett i denne byen. Byen ligger rundt den hellige Pushkar Lake, men denne var inntoerket da vi var der.
Vi hadde ikke saa mye tid i Jaipur heller og med tanke paa at dette er hovedstaden i Rajasthan og en ganske stor by, fikk vi bare med oss en liten bit herfra. Uansett saa var denne byen litt stor for vaar smak og i tillegg var vi ganske slitne da vi var her og vi orket ikke dra nytte av de gode mulighetene for aa handle paa markedene. En ting vi fikk med oss herfra var Jantar Mantar som er et gammel observatorium fra 1700-tallet. Det var goey aa faa et innblikk i hvordan de ulike instrumentene fungerte.

Et annet hoydepunkt i India var selvfoelgelig Taj Mahal som var like imponernde som hva jeg hadde forestilt meg. Det foeltes ganske uvirkelig aa faa see dette monumentet paa naert hold etter aa ha sett saa mange bilder av det. Vi tok paa oss litt mye nest siste dag i India og i stedet for aa ta det med ro i Agra foer vi tok toget videre til New Delhi satte vi oss pa en lokal buss og dro til spoekelsesbyen Fatehpur Sikri en time unna. Palasset ble fraflyttet paa grunn av vannmangel i byen. Det var mye aa see og da vi endelig kom tilbake til busstoppet ventet vi forgjeves paa en buss. Vi slo oss til slutt sammen med tre andre turister og fant fram til togstasjonen. Togturen til Agra tok en liten evighet og da vi endelig var framme i Agra maatte vi innse at planen om aa dra til New Delhi samme kveld gikk i vasken. Vi fikk i hvert fall mes oss et siste syn av Taj Mahal mens vi spist middag paa en roof-top restaurant mens regnet oeste ned (eneste regn vi opplevde i India). Tidlig neste morgen tok vi toget til New Delhi. Planen var aa finne et sted aa oppbevare bagasjen fram til vi skulle dra til flyplassen paa kvelden, men etter endeloes vandring med 20 kg paa ryggen fant vi ut at det var greiest aa ta inn paa et billig gjestehus for dagen. Et rom paa gjestehus rett ved stasjonen i New Delhi er uansett billigere enn hva det koster for en oppbevaringsboks paa Oslo S for en dag! New Delhi var en del mer moderne enn de andre stedene vi besoekte i India og det hadde et nytt og velutviklet metrosystem der sikkerheten var paa topp med gjennomlysing av all bagasje og kroppsvisiterung av alle passasjerer foer man fikk gaa ombord. I tillegg til det vi hadde faatt med oss da vi var paa leting etter et sted aa oppbevare bagasjen fikk vi ogsaa sett Red Fort og handlet litt paa markedene foer vi spiste et siste vegetarmaaltid paa en roof-top restaurant i India for denne gang.

Et av mange bilder som vi tok av Taj Mahal

Vi hadde et veldig travelt program i India og selv om det ble litt slitsomt i lengen fikk vi i hvert fall opplevd utrolig mye paa de to ukene vi var der. Det tok litt tid til aa bli vant med India, men etterhvert ble vi veldig glade i dette landet ogsaa. Det sluttet likevel aldri aa vaere slitsomt med alle bilene og autorickshawene som tutet konstant baade med, men oftest helt uten grunn. Aa tute er nok det foerste man laerer seg foer man setter seg i en bil i India, og uansett hvor falleferdige bilene er, er tuta alltid i orden. Bussene hadde gjerne en tutelyd som minner mest om den russebilene har hjemme i Norge.