22. februar 2010

Litt Laos og litt Kambodsja

Som sagt saa tilbrakte vi de to foerste dagene i Laos paa en hard trebenk paa en baat paa Mekong River. Med tanke paa at vi har ganske tett program, var det kanskje ikke den beste utnyttelsen av tida, men "slow boat" var nok uansett aa foretrekke framfor "speed boat" som er kjent for aa ikke vaere spesielt trygt. Dagen vi hadde i Luang Prabang brukte vi til aa utforske den lille byen. Dette er kjent for aa vaere en veldig vakker by og den staar ogsaa paa UNESCO's verdensarvliste. Byen var veldig fin, men jeg synes den bar preg av aa vaere litt kunstig bygd opp da alle veier, hus, butikker osv. hadde helt identiske treskilt og alle hus var veldig godt vedlikeholdt. Men det kommer vel av alt arbeidet de har gjort for aa ivareta den gamle byen. Etter aa ha besoekt et utkikkspunkt med god utkikk over byen, og deretter gaatt en runde i byen avsluttet vi ettermiddagen med en massasje. En ting vi likte godt med Luang Prabang var markedet de hadde paa kvelden, og paa dagen krydde det av matboder som lagde fantastisk gode baguetter og sjokolade- og kaffeshaker. I det hele tatt saa virka det som at baguetter var det store i Laos, de var aa faa kjoept overalt og naarsomhelst.

Paa vei opp til utkikkspunktet

Utsikt over Luang Prabang

En av de mange Buddhastatuene paa utkikkspunktet

Etter aa ha tilbrakt dagen i Luang Prabang satte vi oss paa bussen som skulle ta oss til Vang Vieng lenger soer. Vi hadde bestilt ekspressbuss med avreise fra Luang Prabang 18.30 og forventet ankomst i Vang Vieng seks timer senere. Dette ville vaert en veldig fin tur med mye aa se hadde det ikke vaert for at det var moerkt og i tillegg masse taake og regn. Veiene var ekstremt svingete og jeg er glad for at bussen vaar ikke led samme skjebne som lastebilen i groefta som vi kjoerte forbi paa veien... Om det var den lave hastigheten paa bussen grunnet daarlig vaer som gjorde det vet jeg ikke, men foerst halv fire paa morgenen var vi framme i Vang Vieng. Da var det bare aa ta beina fatt og lete etter et gjestehus. Paa tredje forsoek fant vi et sted med ledig rom. Vi fikk et par timer paa oeye foer det var klart for aa se hva Vang Vieng hadde aa by paa. Vi leide oss hver vaar turbosykkel, uten gir, med slitte bremser, polstret bagasjesete og kurv foran.

De flotte syklene vaare!

Svaert fornoeyde syklet vi gjennom fantastisk fint landskap paa vei til en grotte og blaa lagune. Turen var paa omtrent 6 km og hadde det ikke vaert for hjelpsom lokalbefolkning hadde vi nok endt opp i feil grotte siden det var mange grotter som gikk under liknende navn som den vi skulle til (for aa lure turister). Etter aa ha klatret opp og gjennom grotta, avsluttet vi besoeket med et herlig bad i den blaa lagunen.

Blaa lagune

Trolsk landskap i Vang Vieng

Tilbake i byen dro vi rett til stedet der vi kunne leie store baderinger (tubes) og vi ble kjoert 3 km vekk fra byen der startpunktet for tubinga var. Vi var klar over at vi var litt seint ute, og at turen nedover elva paa badering involverte aa besoeke diverse barer og faa i seg noen drinker, men da vi kom fram fikk vi oss likevel en liten overraskelse. Dette minnet mest om en blanding av russetida hjemme og en bar i syden! Etterhvert kom vi oss ut i vannet og med et par stopp paa veien padlet vi oss nedover elva. Jeg maa innroemme at jeg hadde trodd at stroemmen i elva skulle vaere noe sterkere, og at aa komme seg tilbake til Vang Vieng ikke skulle involvere fullt saa mye muskelarbeid som det faktisk gjorde. Foerst tre timer seinere var vi tilbake i Vang Vieng. Det var da blitt moerkt, vi var slitne i armene og for ikke aa snakke om at vi var iskalde! Jeg vil tro at vi var noen av de faa som faktisk kom oss tilbake til Vang Vieng uten aa ty til tuk-tuk. Etter aa ha faatt i oss varmen dro vi ut og spiste sammen med noen svensker vi hadde moett paa vei ned elva. Deretter besoekte vi flere utesteder langs elva. Det var virkelig bra natteliv i Vang Vieng der vi innledet av feiringen av 23-aarsdagen til Marit!

Neste morgen dro vi videre til Vientiane med minibuss. Vi ankom byen tidlig paa ettermiddagen og jeg tror vi fikk med oss det som var verdt aa se i denne byen. Byen var veldig rolig til aa vaere hovedstad, men ikke en av de mest spennende byene vi har besoekt paa reisen. Etter aa ha besoekt Pha That Luang (nasjonalsymbolet til Laos) og Patuxay, var planen aa ta en liten ettermiddagslur foer vi skulle ut aa feire bursdagen til Marit med god middag og bursdagskake. Men vi var tydeligvis veldig slitne, og da vi vaaknet opp fra ettermiddagsluren var klokka allerede passert midnatt og ingen av oss vurderte annet enn aa sove natten ut. Nesten uthvilte kom vi oss til flyplassen og ombord i flyet til Kambodsja neste morgen. Vi var litt spente paa aassen dette skulle gaa siden vi hadde hatt noen problemer angaaende betalingen av flybillettene, men dette gikk problemfritt og det kan se ut som at vi har faatt flyturen gratis.

Vi hadde ikke mer enn en dag i Phnom Penh som er hovedstaden i Kambodsja. Dagen brukte vi paa foerst aa besoeke Toul Sleng Genocide Museum hvor vi fikk et innblikk i hvordan deler av befolkningen var blitt holdt fanget og torturert under Pol Pots regime. Videre gikk turen til Killing Fields 15 km utenfor byen. Det var her fangene fra Toul Sleng ble henrettet og begravd i massegraver. Grufullt aa tenke paa at dette skjedde for bare noen tiaar siden...

Fortsatt slitne etter aa ha vaert paa reisefot de siste dagene spiste vi middag paa hotellet og gjorde ikke saa mye mer resten av kvelden i Phnom Penh. I dag har vi igjen tatt buss og vi befinner oss naa i Siem Riep som ligger rett ved de kjente Angkor templene. Her skal vi tilbringe tre netter, og det er faktisk foerste gang siden vi var i Zimbabwe og Victoriafallene for en maaned siden av vi skal vaere tre netter paa samme sted!