18. februar 2010

Thailand: Livlige Bangkok og trekking i Chiang Mai!

Selv om programmet i Soeroest-Asia enn saa lenge ikke er like hektisk som det var i India flyr tiden og vi har ikke saa mye tid til aa avse til internett, derfor er jeg litt paa etterskudd naar det gjelder blogginga. For en uke siden ankom vi Bangkok tidlig paa morgenen og vi havnet rett i Khao San Road, som er selve backerpackergata i Bangkok. Her er det liv doegnet rundt, og alt var veldig annerledes i forhold til India som vi akkurat hadde forlatt. For det foerste krydde det av europeiske turister og vi la merke til at folk gikk veldig lettkledd i forhold til India der alle gikk relativt tildekket uavhengig av hvor varmt det var. Vi hadde tydeligvis ikke laert av det som skjedde siste dagen i New Delhi, og i stedet for aa gaa for det foerste (og beste?) gjestehuset tok vi oss likesaagodt en rundtur i byen med en tung sekk paa ryggen og en mindre tung sekk paa magen. Slitne og gjennomsvette kom vil tilbake til utgangspunktet et par timer senere og bestilte det foerste rommet vi fant. Selv om prisen var en del hoeyere i forhold til hva vi var vant med i India, saa var ogsaa standarden noe bedre. Ikke siden kamelsafarien i Jaisalmer hadde vi opplevd en varm dusj, da de siste stedene vi bodde i India enten ikke hadde vann i dusjen, og hvis det var vann saa var det i hvert fall ikke varmt, og et sted kunne jeg ogsaa foele at det gikk stroem i vannroerene naar jeg dusjet. Etter aa ha frisket oss litt opp la vi ut paa vandring i stroeket omkring Khao San Road. Vi satte stor pris paa aa kunne titte rundt paa kjoepesentre med faste priser og aa kunne handle i en ordentlig matbutikk var noe vi ikke hadde gjort siste to ukene!

Selv om vi var ganske troette etter aa ha reist hele natten var ikke soevn noe vi ikke kunne prioritere under vaart korte opphold i Bangkok. Etter og ha skjemmet oss bort med baade en etterlengtet pedikyr og ansiktsbehandling dro vi ut for aa teste nattelivet i Bangkok. Khao San Road var dekket med travle barer fyllt med turister og vi var bare glade for aa kunne komme i prat med andre etter to uker i India der de sosiale opplevelsene var begrenset. Klokka ble nesten fem om morgenen foer vi dro tilbake til hotellet og Khao San Road var omtrent like livlig paa det tidspunktet som det den hadde vaert et halvt doegn tidligere!

Neste morgen var det opp tidlig for aa faa med oss noen av attraksjonene i Bangkok. Vi hadde undersoekt kartet og funnet ut at stedet vi ville besoeke ikke laa saa langt unna. Med et kart i haanda saa vi nok ut som et lett bytte for uaerlige thai menn som vill lure oss. Hele tre ganger paa den korte veien ble vi stoppet av noen som kunne fortelle oss at stedet vi skulle besoeke var stengt fram til senere paa dagen paa grunn av en hoytid. Da vi sa at vi da heller kom til aa besoeke China Town, kunne de fortelle at det heller ikke var aapent der. Vi ante ugler i mosen og da vi kom til inngangen til Grand Palace var det ganske riktig aapent! Palasset var ganske spektakulaert og minnet egentlig om en fornoyelsespark paa grunn av alle fargene og alt gullet. Vi vandret rundt der et par timer foer vi satte kursen tilbake til Khao San Road.

Grand Palace

Paa kvelden var det tid for aa ta nattbuss til Chiang Mai nord i Thailand. Denne bussopplevelsen var en ganske annen enn den vi var vant med fra India. I India var selv deluxe bussene ganske slitne, og utenom hoeyst et par andre turister var bussene ofte overfylt med indere som laa, satt og sov oppaa hverandre. Noen av dem kunne gjerne sitte og stirre paa Marit og meg i flere timer i strekk. Paa bussen fra Bangkok til Chiang Mai var det derimot kun europeiske backpackere! Da vi ankom Chiang Mai ble vi moett av en slags agent som tok oss til et gjestehus der vi kunne velge aa bo. Marit og jeg maatte som vanlig sjekke litt rundt foerst, men heldigvis var dette en liten by og allerede etter en halvtime var vi tilbake paa det foerste gjestehuset der vi selvsagt valgte aa bo. Vi brukte dagen til aa vandre rundt i byen og besoeke noen templer. Paa kvelden spiste vi middag sammen med en svensk gutt som bodde paa samme gjestehus. Selv om mye av det vi spiste i India var veldig sterkt, syntes vi maten i India var veldig god. Likevel var det godt aa komme til Thailand aa spise thai mat, baade fordi vi var litt lei den indiske maten, men for min del ogsaa fordi jeg har mye mer sansen for thai mat enn hva jeg har for indisk. Den indiske maten i India var dessuten ganske annerledes i forhold til den indiske maten vi har hjemme, og baade Marit og jeg kan naa skryte av aa ha vaert vegetarianere i nesten to uker, siden det var svaert begrenset hvor mye kjoett som sto paa menyen i India.

Tempel i Chiang Mai
Hovedaktivititen vaar i Chiang Mai var trekking. Vi var en gruppe paa ni stykker, i tillegg til Marit og meg var det tre engelske jenter og fire engelske gutter. Foerste dagen red vi paa elefant, og selv om jeg ikke har saa veldig sansen for at elefantene skal maatte lide fordi vi turister skal faa ri paa dem virka det som at disse elefantene hadde det relativt bra.

Litt bilder fra elefantridning og elefantmating

Etter lunsj var det klart for foerse gaaetappe. Terrenget var ganske kupert og vi gikk mye oppover for deretter aa gaa mye nedover igjen. Etter droeyt to timer kom vi fram til stedet vi skulle campe for natten. Dette laa i naerheten av en foss der vi tok et deilig forfriskende (kaldt!) bad. Paa kvelden var det underholdning inni hytta. Blant de som bodde der var en ti aar gammel gutt som gikk under navnet "thai boxing" og sjarmerte alle. Etter en veldig kald natt inni hytta var det klart for en ny etappe med trekking. Vi gikk et par timer, og denne gangen var det ikke fullt saa bratt hverken oppover eller nedover. Turen ble avsluttet med et par timer paa en bambooflaate som tok oss nedover elva.

Marit var veldig opptatt av grisungene i den ene landsbyen :)

Vi trodde vi hadde blitt brune paa beina, men det var bare fram til vi tok et bad i fossen og innsaa at brunfargen kom av at vi var skitne..

Trekking rundt Pai (i naerheten av Chiang Mai)

Tilbake i Chiang Mai tok vi en etterlengtet dusj og deretter sjekket vi ut forholdene paa soendagsmarkedet i byen sammen med de engelske jentene. Dumme som vi var spiste vi middag foer vi ankom markedet, for paa markedet hadde de kjempeutvalg av alle mulige retter. Heldigvis hadde vi fortsatt plass til dessert. Paa kvelden sjekket vi ut nattelivet i Chiang Mai sammen med hele gruppa som hadde vaert paa trekking, inkludert guiden vaar. Etter to uker i India der vi ikke moette saa mange andre var det veldig morsomt aa bli kjent med noen andre backpackere i Thailand.

Med det tette programmet Marit og jeg har i Asia hadde vi ikke tid til aa bli lenger i Chiang Mai, selv om vi gjerne skulle holdt sammen med gruppa vi moette her. I stedet maatte vi forlate byen og etter mange timer paa buss ankom vi Chiang Khong paa grensa til Laos. Her bodde vi i kjempefine hytter, og med saa god standard paa dusjen gjorde det ingenting at den var felles. Neste dag ble vi ekskortet over grensa og over i en baat som skulle ta oss foerst til Pak Beng og deretter til Luang Prabang. Denne baatturen er nok noe av det mindre positive vi har opplevd paa denne turen. Vi brukte to dager paa aa sitte paa harde trebenker og titte ned i boekene vaares. Naturen rundt Mekong River var fin, men det er begrenset hvor mange timer det er spennende aa se paa landskap som nesten aldri endrer seg. Vi trodde vi skulle ankomme Pak Beng etter foerste dag paa baaten, men da vi stoppet midt paa en strand ble vi veldig usikre paa hva som egentlig skjedde. Det var ingen som kunne gi beskjed som hva som egentlig var planen. Noen sa vi skulle sove paa stranda for natta, andre sa vi skulle gaa til naermeste vei og ta bussen videre, noen sa vi skulle sove i baaten, noen sa vi maatte ta speed boat videre til Pak Beng (for en formue) og andre sa vi maatte gaa 45 minutter foer vi kom til en annen strand der vi skulle bli for natta. Veldig forvirra fulgte vi folkemengden og etter en stund ankom vi ganske riktig en strand der det saa ut som det var lagt opp til at vi skulle vaere for kvelden. Restaurantene besto av presenninger lagt utpaa sanda, barene var smaa kjoelebager og noen hadde til og med laget noe som saa ut som et improvisorisk diskotek. Vi var usikre paa hvordan det skulle gaa aa sove ute paa stranda, for selv om vi hadde baade soveposer og en del klaer var vi redde for at det ville bli veldig kaldt. Heldigvis fikk vi plass paa det harde tregulvet inne paa en av baatene, der temperaturen var betraktelig hoeyere enn ute paa stranda og vi fikk en god natts soevn foer vi var klare for baatturen til Luang Prabang neste morgen. Vi ankom Luang Prabang paa kvelden, og naa er vi klare for aa ta en titt paa byen foer turen gaar videre til Vang Vieng og deretter Vientiane som er hovedstaden i Laos.

Turister paa vei til et ennaa uvisst sted etter baaten vaar stoppet

Tittet opp fra boka et oyeblikk for aa faa med oss den fine solnedgangen!