3. mars 2010

Siem Riep & temples of Angkor

Tiden flyr og vi har naa tilbrakt nesten en uke i Vietnam etter noen avslappende dager i Siem Riep i Kambodsja. Vi hadde satt av tre dager til denne byen siden den ligger rett ved de kjente Angkortemplene som vi regnet med det kom til aa ta litt tid aa utforske. Mandag morgen (22. feb) leide vi oss noen skroepelige sykler (ikke like fine som de vi hadde i Vang Vieng) og syklet avgaarde mot templene som ligger en knapp mil utenfor byen. Ivrige etter aa se templene kjoepte vi oss et tredagers pass ved inngangen og syklet deretter innover omraadet. Templene ligger spredt utover et ganske stort omraade, og hvis man skal utforske hele dette trenger man nok tre dager. Vi startet med aa besoeke det mest kjente av templene, nemlig Angkor Wat. Det kan kanskje ha vaert paa grunn av den klamme varmen, at vi etter en maaned med tempeltitting var mettet paa templer eller at vi ikke foelte oss saa veldig bra, men uansett saa ble vi litt skuffet over det vi fikk se. Angkor Wat var i likhet med Angkor Thomb og mange av de andre templene veldig imponerende, og vi kunne se at det laa mye historie bak, men for vaar del holdt det absolutt med en dag for aa se paa dette. Templer er tydeligvis ikke helt vaar greie! Selv om vi ble litt skuffet over templene hadde vi (i hvert fall jeg, Marit foelte seg ganske daarlig) en fin dag paa sykkeltur rundt templene. Naturen var fin, og det var til tross for varmen ganske behagelig aa sykle rundt paa egenhaand. Turen vi hadde lagt utpaa var litt lenger enn vi hadde trodd, og naar vi i tillegg klarte og delvis rote oss bort ved et tempel, gjorde det at vi kun fikk med oss slutten av den visstnok fine solnedgangen over Ankgor Wat paa vei tilbake til Siem Riep. Tilbake i Siem Riep var vi slitne begge to, og Marit la seg rett ut paa senga saa snart vi var tilbake paa hotellet. For min del tror jeg aldri jeg har vaert raskere etter aa komme meg i dusjen enn det jeg var etter denne dagen. Vandring rundt templene involverte aa bli ekstremt sandete paa beina og den klamme varmen gjorde at svetten rant konstant. Sparsomme som vi hadde vi ikke spandert paa oss air condition paa rommet, men det gikk greit selv om det helt klart hadde vaert en fordel aa ha det. Kambodsja var det foerste landet der vi opplevde skikkelig fuktig og ubehagelig varme. Alle andre steder har vi vaert veldig heldige med vaeret. Dagene har vaert varme og solfylte mens nettene har vaert milde og behagelige (litt for kalde hvis man sover utendoers).

Velkommen til Angkor

Angkor Wat

Paa sykkeltur rundt Angkortemplene

Solnedgang over Angkor Wat (Vi rakk det saa vidt!)

Resultatet av aa ha vandret rundt omkring templene en hel dag!

Ikke saa veldig ivrige etter aa fortsette bruken av tredagers passet vaart satte vi heller kursen for floating village neste dag. Vi satte oss i en tuk-tuk som tok oss ut til der baatene gikk ifra. Paa veien saa vi mange hus, der nesten samtlige var bygd paa paaler. Det er tydelig at dette er noedvendig i regntida naar innsjoen Tonle Slap utvider seg og blir Asias stoerste. Dumme som vi var spurte vi ikke om prisen for aa komme oss ut til floating village foer vi var framme ved fergestoppen. Dette var latterlig dyrt og over nivaa av norske priser, men naar vi foerst var der dro vi like gjerne ut. Her bor faktisk folk i hus/baater paa vannet, og de hadde til og med butikker og kirker flytende paa sjoen. Det var goey aa faa se litt mer av Kambodjsa enn bare Siem Reap som er veldig turistifisert.

Floating Village

Floating Church i Floating Village

Paa ettermiddagen tittet vi litt rundt paa markedene, og paa kvelden spiste vi middag paa en restaurant i Bar Street / Pub Street midt i byen. Som navnet tilsier er denne gata fylt med utesteder. Da vi var i Laos saa vi flere backpackere som hadde t-skjorter med paaskriften "Angkor What?", noe vi syntes var ganske morsomt. Dette var navnet paa et utested som vi tenkte vi skulle avlegge et besoek. Siem Riep var ikke en veldig stor by, men typisk oss klarte vi likevel aa gaa lenge rundt uten aa finne baren. Vi endte til slutt opp med aa gaa en tur innom hotellrommet og kikke paa kartet foer vi fant fram. Selvsagt laa baren vegg i vegg med restauranten der vi akkurat hadde spist middag.

Siste dag i Kambodsja og Siem Riep besoekte vi Cambodian Land Mine Museum. Dette laa et godt stykke vekk fra Siem Riep og det tok en god halvtime og komme seg dit med tuk-tuk. Heldigvis er tuk-tuk et behagelig fremkomstmiddel i varmen, selv om det til tider kan gaa litt fort i svingene. Paa veien saa vi ogsaa flere av Angkortemplene som vi ikke hadde sett foer. Det finnes fortsatt et sted mellom 3 og 6 millioner landminer i Kambodsja i dag, og arbeidet med aa rydde opp gaar sakte men sikkert fremover. Paa museet fikk vi se litt av hvordan de arbeider for aa fjerne miner og litt historie rundt dette. Museet bar preg av aa vaere hjemmelaget, med utklipte artikler fra aviser og private bilder, men det var absolutt verdt besoeket. I forbindelse med museet fantes ogsaa et barnehjem og skole for vanskeligstilte barn og inngangspengene vi betalte gikk til dette, samt arbeidet med aa fjerne flere miner.

Et besoek paa Cambodian Land Mine Museum var det siste vi rakk i Kambodsja foer vi satte kursen mot Hanoi og Vietnam. Vi skulle nok kanskje oenske vi hadde lagt opp reiseruta i soeroest-Asia litt annerledes slik at vi kunne brukt litt lenger tid paa enkelte steder i for eksempel Laos eller Thailand framfor i Kambodjsa, som vi ikke syntes var like spennende. Kambodjsa er nok neppe et land jeg kommer til aa prioritere aa besoeke igjen, men jeg synes det er spennende aa ha sett landet og hvordan det er der i forhold til andre land i soeroest-Asia. Da vi kom fra Laos til Kambodjsa var noe av det foerste jeg la merke til at veldig mange i Kambodjsa hadde paa seg hjelm naar de kjoerte moped eller tuk-tuk. Selv om vi saa flere kampanjer som gikk ut paa aa faa folk til aa bruke hjelm i Laos, er det tydelig at myndighetene i Kambodjsa har naadd fram paa en annen maate.