21. februar 2011

Malaria og Kokrobite

Den siste uken min i Ghana ble ikke helt slik jeg hadde tenkt. Vi hadde en flott tur til Lake Bosumtwi et par timer utenfor Kumasi forrige helg, men da vi var tilbake i Achiase soendag kveld begynte jeg aa foele meg daarlig. Jeg var likevel ikke daarligere enn at Brett og jeg tok oss en tur inn til Kumasi paa mandagen og proevde aa faa med oss litt andre deler av byen enn vi allerede hadde gjort. Tirsdag dro jeg paa skolen som vanlig, men jeg merket at formen ikke var som den skulle og dro hjem tidlig. Etter et par timers avslapning foelte jeg meg bedre og til og med saa bra at jeg kunne ta fatt paa litt slitsom klesvasking paa ettermiddagen. Jeg burde nok skjoent at symptomene jeg foelte som kom og gikk var et tegn paa malaria, men det var foerst onsdag morgen, naar jeg hadde rukket aa bli skikkelig daarlig, at jeg endelig kom meg til sykehuset. Besoeket paa sykehuset gikk fint, men jeg er glad for at tolken vaar paa HIV-prosjektet var med, hun fikk geleidet meg gjennom de mange stedene jeg maatte innom. Det ble flere besoek hos legen og laboratoriet, og jeg maa si at dette ghanesiske sykehuset var ganske annerledes enn Norge. Jeg groesser fortsatt ved tanken paa maaten de tar blodproever og setter sproyter paa. Jeg fikk medisinene jeg trengte og benyttet de neste dagene til aa slappe av og ble fort bedre, selv om formen kom og gikk.


 Avslappende dager ved Lake Bosumtwi

Fredag morgen tok jeg farvel med vertsfamilien og etter et "kort" sykehusbesoek og en siste tur i Kumasi satte Hege, Brett og jeg oss paa bussen til Accra. Det ble en komfortabel buss med air condition siden jeg ikke var i super form. Etter kun aa ha benyttet tro tro som framkomstmiddel den siste maaneden foeltes det veldig rart aa sitte paa en luksusbuss. Turen fra Kumasi til Accra var akkurat like hompete og ukomfortabel som turen fra Accra til Kumasi fire uker tidligere, men vi kom oss fram til Accra utpaa kvelden. Derfra gikk turen til Kokrobite, et lite strandsted et stykke utenfor Accra. Her moette vi en del av de vi hadde blitt kjent med under introuka. Vi bodde paa et veldig koselig hostell, men en bra restaurant og fine omraader rundt. Stedet er dessverre kjent for mye kriminalitet, og vi bli fraraadet paa det sterkeste aa ta med noe som helst av verdi paa stranden. Soendag ettermiddag fikk vi hoere om to gutter som hadde blitt ranet paa stranden like bortenfor der vi brukte aa holde til, veldig uhyggelig! Heldigvis gikk det fint med oss og vi hadde tre fine, avslappende dager paa stranda, selv om formen min ikke var paa topp hele tiden.

Avskjed med Hawa og Helen! Jeg fikk et afrikansk tøystykke i gave.


 Siste lørdagskveld i Ghana! Monika, Jessica, Solveig og meg.



  
 


 Bilder fra Big Milly's Backyard, Kokrobite Beach, Accra. Et veldig fint sted å avslutte oppholdet i Ghana.

Naa sitter jeg paa flyplassen og er snart klar for aa reise hjem. Det var veldig rart aa si hadet til Brett og Hege paa busstasjonen i Accra og ikke skulle bli med dem tilbake til Kumasi. Jeg kommer til aa savne Ghana og de jeg har blitt kjent med her, men det skal bli godt aa komme hjem naa, spesielt etter aa ha vaert saa mye daarlig den siste uken. Jeg gleder meg allerede til aa kunne skru paa springen hjemme og vite at det kommer vann hver gang! Jeg haaper oppholdet i Ghana har laert meg aa sette pris paa alt det jeg tar for gitt hjemme!

5 kommentarer:

  1. Hei! Mitt navn er Ida Drake og jeg reiser også til Ghana i år. 16 oktober til 16 desember med kjæresten min. Jeg har bare noen spørsmål.

    Reiste du med organisasjon, hvor mye penger trenger du for å leve der nede med tanke på alt av mat losji, turer osv.
    Hvordan var varmen, var det overlevende?
    Lærte du litt Twi?

    På forhånd takk :) Ida!

    SvarSlett
  2. Hei,
    Jeg skriver en artikkel om frivillig arbeid i utlandet, og ønsker å intervjue deg om dine opplevelser i Ghana. Er dette noe du har tid og lyst til å stille opp på?

    Kontakt meg på sannadb [at] gmail.com! :)


    Hilsen Sanna Børstad

    SvarSlett
  3. Beklager, jeg har byttet mailadresse siden jeg lagde denne bloggen og har derfor ikke fått meg meg disse kommentarene før nå. Men jeg håper dere hadde en fin tur til Ghana og at artikkelen om frivillig arbeid gikk i orden. Hilsen Jorunn

    SvarSlett
  4. Hei Jorunn, jeg prøver meg på et spm jeg også :) Jeg tenker meg nemlig å jobbe på HIV-prosjektet i Ghana, jeg bare lurte på om det var gjennom goxplore.no du reiste? Jeg så du fikk en smakebit på HIV-prosjektet, hvordan virket det?

    Mvh,
    Silje

    SvarSlett
  5. Hei Silje! Ja, jeg reiste gjennom goxplore (den gang x-plore) og var fornøyd med det :) Jeg tror HIV-prosjektene avhenger veldig av hvor i landet du blir plassert. Det jeg var litt med på var gjennom Tiyah Development Centre (https://sites.google.com/site/tiyahdc/). Det var interessant å være med på, men litt frustrerende at det tar mye tid for å få gjort noe (african time) og pengemangel er alltid et problem. Ville anbefale å være der en stund hvis du ønsker å få gjennomført noe (det gjelder også andre prosjekter). Ellers var organisasjonen der veldig fleksibel og det var ikke noe problem å være med på flere prosjekter om du skulle endre mening underveis. Det var i hvert fall en kjempeopplevelse og vil absolutt anbefale å reise til Ghana. Lykke til!

    SvarSlett